Page 591 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 591
Doživljanje in ukrepanje žrtev spletnega nasilja med slovenskimi srednješolci
manjšega pa incidenti v klepetalnicah in po e-pošti. Storilci spletnega nasi-
lja se pogosto ne zavedajo škode, ki jo s tem povzročajo (O’Brien in Moules
2010), saj svoja dejanja dojemajo kot šalo (Cross idr. 2009).
Empirični del
Namen empirične raziskave (Keršič 2022) je bil razširiti in poglobiti vpogled
v pojav spletnega nasilja med slovenskimi srednješolci. Analizirali smo nji-
hove spletne navade (aplikacije, ki jih najpogosteje uporabljajo, in čas, ki ga
dnevno preživijo na spletu). Raziskovalna vprašanja, ki smo si jih zastavili, so:
(a) ali obstaja povezava med časom, ki ga srednješolci dnevno preživijo na
spletu, in pogostejšim soočanjem s spletnim nasiljem; (b) katere oblike sple-
tnega nasilja doživljajo žrtve, kako pogosto, na katerih aplikacijah in kakšni
so po njihovem mnenju razlogi za spletno nasilje; (c) kakšni so občutki sre-
dnješolcev v vlogi žrtev spletnega nasilja in ali obstajajo razlike glede na spol;
(č) ali in kako ukrepajo, če postanejo žrtve spletnega nasilja?
Metoda
Raziskava je temeljila na deskriptivni in kavzalno-neeksperimentalni metodi
empiričnega pedagoškega raziskovanja.
Raziskovalni vzorec
V raziskavo so bili zajeti 703 srednješolci (dijakinje: N = 501, 71,3 ; dijaki: N
= 202, 28,7 ), ki so v šolskem letu 2021/2022 obiskovali prvi (34,5 ), drugi
(30,4 ), tretji (22,0 ) in četrti (13,1 ) letnik srednje šole. Že pri načrtovanju
izvedbe anketiranja smo pričakovali, da bo anketni vprašalnik rešilo manj sre-
dnješolcev 4. letnika, saj so se v času izvedbe anketnega vprašalnika inten-
zivno pripravljali na maturo. Največ anketiranih srednješolcev je obiskovalo
splošno ali strokovno gimnazijo (43,3 ). Sledijo tisti, ki so pridobivali srednje
poklicno (27,7 ) in srednje strokovno (21,4 ) izobraževanje. Anketni vpra-
šalnik je izpolnilo zelo malo srednješolcev poklicno-tehniškega (6,6 ) oz.
nižjega poklicnega (1,2 ) izobraževanja.
Instrument
V prispevku predstavljamo del rezultatov širše raziskave o spletnem nasilju
med mladimi (Keršič 2022). Podatke smo zbrali s pomočjo spletnega anke-
tnega vprašalnika, ki smo ga delno povzeli po raziskavi Odklikni! Raziskava
o spletnem nadlegovanju med mladimi v Sloveniji (Brečko in Bertok 2020),
nekaj vprašanj pa smo sestavili sami. Celotni anketni vprašalnik je sestavljalo
24 vprašanj zaprtega in delno odprtega tipa. V uvodnem delu smo pridobili
591
manjšega pa incidenti v klepetalnicah in po e-pošti. Storilci spletnega nasi-
lja se pogosto ne zavedajo škode, ki jo s tem povzročajo (O’Brien in Moules
2010), saj svoja dejanja dojemajo kot šalo (Cross idr. 2009).
Empirični del
Namen empirične raziskave (Keršič 2022) je bil razširiti in poglobiti vpogled
v pojav spletnega nasilja med slovenskimi srednješolci. Analizirali smo nji-
hove spletne navade (aplikacije, ki jih najpogosteje uporabljajo, in čas, ki ga
dnevno preživijo na spletu). Raziskovalna vprašanja, ki smo si jih zastavili, so:
(a) ali obstaja povezava med časom, ki ga srednješolci dnevno preživijo na
spletu, in pogostejšim soočanjem s spletnim nasiljem; (b) katere oblike sple-
tnega nasilja doživljajo žrtve, kako pogosto, na katerih aplikacijah in kakšni
so po njihovem mnenju razlogi za spletno nasilje; (c) kakšni so občutki sre-
dnješolcev v vlogi žrtev spletnega nasilja in ali obstajajo razlike glede na spol;
(č) ali in kako ukrepajo, če postanejo žrtve spletnega nasilja?
Metoda
Raziskava je temeljila na deskriptivni in kavzalno-neeksperimentalni metodi
empiričnega pedagoškega raziskovanja.
Raziskovalni vzorec
V raziskavo so bili zajeti 703 srednješolci (dijakinje: N = 501, 71,3 ; dijaki: N
= 202, 28,7 ), ki so v šolskem letu 2021/2022 obiskovali prvi (34,5 ), drugi
(30,4 ), tretji (22,0 ) in četrti (13,1 ) letnik srednje šole. Že pri načrtovanju
izvedbe anketiranja smo pričakovali, da bo anketni vprašalnik rešilo manj sre-
dnješolcev 4. letnika, saj so se v času izvedbe anketnega vprašalnika inten-
zivno pripravljali na maturo. Največ anketiranih srednješolcev je obiskovalo
splošno ali strokovno gimnazijo (43,3 ). Sledijo tisti, ki so pridobivali srednje
poklicno (27,7 ) in srednje strokovno (21,4 ) izobraževanje. Anketni vpra-
šalnik je izpolnilo zelo malo srednješolcev poklicno-tehniškega (6,6 ) oz.
nižjega poklicnega (1,2 ) izobraževanja.
Instrument
V prispevku predstavljamo del rezultatov širše raziskave o spletnem nasilju
med mladimi (Keršič 2022). Podatke smo zbrali s pomočjo spletnega anke-
tnega vprašalnika, ki smo ga delno povzeli po raziskavi Odklikni! Raziskava
o spletnem nadlegovanju med mladimi v Sloveniji (Brečko in Bertok 2020),
nekaj vprašanj pa smo sestavili sami. Celotni anketni vprašalnik je sestavljalo
24 vprašanj zaprtega in delno odprtega tipa. V uvodnem delu smo pridobili
591