Page 592 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 592
a Keršič in Andreja Kozmus
demografske podatke o srednješolcih, nato smo jim podali jasno definicijo
spletnega nasilja ter nekaj konkretnih primerov le-tega. Osrednji del so pred-
stavljala vprašanja, s katerimi smo želeli ugotoviti njihove spletne navade ter
ali so bili žrtve katere izmed oblik spletnega nasilja. V primeru, da so srednje-
šolci označili (z izbiro med NE in DA), da se jim je v šolskem letu 2021/2022
zgodil kateri izmed naštetih primerov spletnega nasilja, so se jim v nadalje-
vanju odprla vprašanja, ki so se navezovala zgolj na žrtve spletnega nasilja.
Na koncu so nas zanimala njihova občutja ob pojavu spletnega nasilja in nji-
hovo (ne)ukrepanje ob tem.
Postopek
Raziskavo smo opravili na naključnem vzorcu srednješolcev iz vseh 181 slo-
venskih srednjih šol, navedenih v Evidenci zavodov in programov na spletni
strani MIZŠ (Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport b. l.). Povezavo do
anketnega vprašalnika smo 18. maja 2022 preko elektronske pošte razposlali
vsem ravnateljem. V dopisu smo jih prosili, da jo posredujejo vsem srednje-
šolcem njihovih šol. Srednješolci so se lahko prostovoljno odločili za reševa-
nje anonimnega anketnega vprašalnika. Zbiranje podatkov je potekalo do
25. maja 2022. Pridobljene podatke smo pregledali, neustrezne izločili iz na-
daljnje analize, preostale pa obdelali in analizirali s programom SPSS na ravni
deskriptivne ter inferenčne statistike (Keršič 2022).
Rezultati obdelave podatkov in interpretacija
Aplikacije, na katerih srednješolci preživijo največ časa
Zanimalo nas je, katere aplikacije in spletne strani so najaktualnejše med sre-
dnješolci (N = 669; vsi udeleženci niso odgovorili na vsa vprašanja, zato je šte-
vilo odgovorov na posamezna vprašanja nižje od 703); možnih je bilo več od-
govorov. Raziskava je pokazala, da velika večina srednješolcev uporablja apli-
kacije, kot so Instagram (93,9 ), YouTube (93,3 ) in SnapChat (92,7 ). Zelo
veliko pa jih uporablja tudi TikTok (76,0 ), Facebook/Messenger (63,9 ) in
Pinterest (54,3 ). Slaba petina jih uporablja Twitter (18,7 ), le malo pa Tin-
der (3,6 ). Anketiranci navajajo tudi druge aplikacije (poleg naštetih), tj. e-
mail, Google, Netflix, Viber . . . , le trije pa nič od naštetega (0,4 ). Podobno
priljubljenost platform družbenih medijev sta ugotovili Monica Anderson in
Jingjing Jiang (2018).
Čas na spletu in doživljanje spletnega nasilja
V nadaljevanju nas je zanimala (samo)ocena časa, ki ga srednješolci preživijo
na spletu.
592
demografske podatke o srednješolcih, nato smo jim podali jasno definicijo
spletnega nasilja ter nekaj konkretnih primerov le-tega. Osrednji del so pred-
stavljala vprašanja, s katerimi smo želeli ugotoviti njihove spletne navade ter
ali so bili žrtve katere izmed oblik spletnega nasilja. V primeru, da so srednje-
šolci označili (z izbiro med NE in DA), da se jim je v šolskem letu 2021/2022
zgodil kateri izmed naštetih primerov spletnega nasilja, so se jim v nadalje-
vanju odprla vprašanja, ki so se navezovala zgolj na žrtve spletnega nasilja.
Na koncu so nas zanimala njihova občutja ob pojavu spletnega nasilja in nji-
hovo (ne)ukrepanje ob tem.
Postopek
Raziskavo smo opravili na naključnem vzorcu srednješolcev iz vseh 181 slo-
venskih srednjih šol, navedenih v Evidenci zavodov in programov na spletni
strani MIZŠ (Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport b. l.). Povezavo do
anketnega vprašalnika smo 18. maja 2022 preko elektronske pošte razposlali
vsem ravnateljem. V dopisu smo jih prosili, da jo posredujejo vsem srednje-
šolcem njihovih šol. Srednješolci so se lahko prostovoljno odločili za reševa-
nje anonimnega anketnega vprašalnika. Zbiranje podatkov je potekalo do
25. maja 2022. Pridobljene podatke smo pregledali, neustrezne izločili iz na-
daljnje analize, preostale pa obdelali in analizirali s programom SPSS na ravni
deskriptivne ter inferenčne statistike (Keršič 2022).
Rezultati obdelave podatkov in interpretacija
Aplikacije, na katerih srednješolci preživijo največ časa
Zanimalo nas je, katere aplikacije in spletne strani so najaktualnejše med sre-
dnješolci (N = 669; vsi udeleženci niso odgovorili na vsa vprašanja, zato je šte-
vilo odgovorov na posamezna vprašanja nižje od 703); možnih je bilo več od-
govorov. Raziskava je pokazala, da velika večina srednješolcev uporablja apli-
kacije, kot so Instagram (93,9 ), YouTube (93,3 ) in SnapChat (92,7 ). Zelo
veliko pa jih uporablja tudi TikTok (76,0 ), Facebook/Messenger (63,9 ) in
Pinterest (54,3 ). Slaba petina jih uporablja Twitter (18,7 ), le malo pa Tin-
der (3,6 ). Anketiranci navajajo tudi druge aplikacije (poleg naštetih), tj. e-
mail, Google, Netflix, Viber . . . , le trije pa nič od naštetega (0,4 ). Podobno
priljubljenost platform družbenih medijev sta ugotovili Monica Anderson in
Jingjing Jiang (2018).
Čas na spletu in doživljanje spletnega nasilja
V nadaljevanju nas je zanimala (samo)ocena časa, ki ga srednješolci preživijo
na spletu.
592