Page 103 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 103

II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju

            ga pogovora, ki nikakor ne sme biti predmet njegovega dela in je etično
            nedopustno.


                 Načela odgovornosti psihologa (členi pod 3.)
                 (Društvo psihologov Slovenije, 2019)
                 3.15.: Psiholog ostaja odgovoren za pomoč obravnavancu tudi po kon-
                 čani obravnavi, če se ta ponovno obrne nanj v zadevi, povezani s
                 prvotno obravnavo, razen če se v tem času ne spremenijo okolišči-
                 ne, zaradi katerih je psiholog dolžan zavrniti obravnavo (na primer
                 zdravstveno stanje psihologa, zamenjava delovnega področja psiho-
                 loga, konfliktnost vlog, prepoved opravljanja poklica psihologa) in
                 obravnavanca napoti k drugemu psihologu.
            Psiholog z dijakom vzpostavi svetovalni odnos v okviru ur dodatne stro-
            kovne pomoči. Po dveletnem sodelovanju dijak zaradi neuspešnosti v dru-
            gem letniku menja izobraževalni program. Dijak v prvih mesecih obisko-
            vanja novega programa ostaja v stiku s psihologom. Ta mu nudi možnost
            mehkega prehoda. Pri psihologu se pojavi dilema, koliko in katere infor-
            macije lahko posreduje svojemu kolegu – psihologu na novi šoli, kakšno
            vlogo imajo tu svetovančevi starši in drugi, ki so s svetovalcem predhod-
            no sodelovali. Dilemo lahko razrešimo z jasnim in transparentnim komu-
            niciranjem, z asertivnim načinom sporočanja, ki vseskozi temelji na upo-
            števanju etičnih načel. Vprašanje je lahko še kompleksnejše, če nova šola
            v svetovalni službi nima zaposlenega psihologa. V tem primeru je vpra-
            šljivo posredovanje informacij o psihološkem ocenjevanju, če oseba nima
            kompetenc s tega področja. Pomembno je pridobiti soglasje s strani dija-
            ka in staršev za razkrivanje kakršnih koli podatkov ter pojasniti namen
            vzpostavljanja stika.
                 3.16.: Kadar psiholog vodi projekt, poučuje, opravlja mentorstvo ali
                 supervizijo, je odgovoren za korektno znanstveno in strokovno delo-
                 vanje vseh sodelujočih in za upoštevanje poklicnih etičnih načel.
            Od psihologov v svetovalnih službah se po navodilih vodstva šol pogosto
            zahteva oz. predvideva sodelovanje v različnih raziskavah, projektih ipd.
            Ali mora psiholog sodelovati v vseh raziskavah, ki jih predlaga vodstvo
            šole oz. zunanje ustanove na lokalni oz. državni ravni? Primer takšne
            naloge je npr. sodelovanje v raziskavi, ki preučuje potrebe po strokovni
            pomoči, vendar je verjetnejši namen uporaba ugotovitev za ustanovitev
            nove ustanove za pomoč ter svetovanje otrokom in mladostnikom na lo-


                                                                              101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108