Page 103 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 103
II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju
ga pogovora, ki nikakor ne sme biti predmet njegovega dela in je etično
nedopustno.
Načela odgovornosti psihologa (členi pod 3.)
(Društvo psihologov Slovenije, 2019)
3.15.: Psiholog ostaja odgovoren za pomoč obravnavancu tudi po kon-
čani obravnavi, če se ta ponovno obrne nanj v zadevi, povezani s
prvotno obravnavo, razen če se v tem času ne spremenijo okolišči-
ne, zaradi katerih je psiholog dolžan zavrniti obravnavo (na primer
zdravstveno stanje psihologa, zamenjava delovnega področja psiho-
loga, konfliktnost vlog, prepoved opravljanja poklica psihologa) in
obravnavanca napoti k drugemu psihologu.
Psiholog z dijakom vzpostavi svetovalni odnos v okviru ur dodatne stro-
kovne pomoči. Po dveletnem sodelovanju dijak zaradi neuspešnosti v dru-
gem letniku menja izobraževalni program. Dijak v prvih mesecih obisko-
vanja novega programa ostaja v stiku s psihologom. Ta mu nudi možnost
mehkega prehoda. Pri psihologu se pojavi dilema, koliko in katere infor-
macije lahko posreduje svojemu kolegu – psihologu na novi šoli, kakšno
vlogo imajo tu svetovančevi starši in drugi, ki so s svetovalcem predhod-
no sodelovali. Dilemo lahko razrešimo z jasnim in transparentnim komu-
niciranjem, z asertivnim načinom sporočanja, ki vseskozi temelji na upo-
števanju etičnih načel. Vprašanje je lahko še kompleksnejše, če nova šola
v svetovalni službi nima zaposlenega psihologa. V tem primeru je vpra-
šljivo posredovanje informacij o psihološkem ocenjevanju, če oseba nima
kompetenc s tega področja. Pomembno je pridobiti soglasje s strani dija-
ka in staršev za razkrivanje kakršnih koli podatkov ter pojasniti namen
vzpostavljanja stika.
3.16.: Kadar psiholog vodi projekt, poučuje, opravlja mentorstvo ali
supervizijo, je odgovoren za korektno znanstveno in strokovno delo-
vanje vseh sodelujočih in za upoštevanje poklicnih etičnih načel.
Od psihologov v svetovalnih službah se po navodilih vodstva šol pogosto
zahteva oz. predvideva sodelovanje v različnih raziskavah, projektih ipd.
Ali mora psiholog sodelovati v vseh raziskavah, ki jih predlaga vodstvo
šole oz. zunanje ustanove na lokalni oz. državni ravni? Primer takšne
naloge je npr. sodelovanje v raziskavi, ki preučuje potrebe po strokovni
pomoči, vendar je verjetnejši namen uporaba ugotovitev za ustanovitev
nove ustanove za pomoč ter svetovanje otrokom in mladostnikom na lo-
101