Page 108 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 108
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
obravnavo. Pridobljene informacije o otroku znotraj skupine varujemo
kot poklicno skrivnost. Kadar psiholog oceni, da določena informacija ni
v korist otroka oz. da bi posredovanje določenih informacij, dejstev otro-
kovemu vzgojitelju temu otroku celo škodilo, jih varuje (npr. vsebine, po-
vezane z duševnim zdravjem družinskih članov, verskim prepričanjem, s
spolno usmerjenostjo ipd).
Ker pri delu z otroki govorimo o ranljivi populaciji, je še toliko po-
membnejše upoštevanje člena 1.24.: Psiholog še posebno upošteva pravice in
obče dobro obravnavancev, pri katerih je seznanjanje in pojasnjevanje psiholo-
ga ter pridobitev njihovega soglasja pred začetkom psihološke obravnave okr-
njeno iz objektivnih razlogov (npr. kronološka starost).
Identifikacija, prepoznava otrok s posebnimi potrebami, otrok z ri-
zičnimi dejavniki v razvoju ter delo z njihovimi družinami, s strokovni-
mi delavci vrtca predstavljata eno obsežnejših nalog svetovalnega dela v
vrtcu. Na področju dela z otroki s posebnimi potrebami v vrtcu je z vidi-
ka zakonskih določil (v povezavi z etičnimi načeli) in vsebine dela ključno
poznavanje dveh osnovnih zakonov, in sicer:
a) Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-1)
(2011): zakon ureja usmerjanje otrok, mladoletnikov in polnole-
tnih oseb s posebnimi VIZ potrebami ter določa načine in oblike
izvajanja VIZ;
b) Zakona o celostni zgodnji obravnavi predšolskih otrok s poseb-
nimi potrebami (ZOPOPP) (2017): namen zakona je urejanje ce-
lostne obravnave otrok s posebnimi potrebami in otrok z rizi-
čnimi dejavniki ter njihovih družin v predšolskem obdobju.
Poleg poznavanja ter upoštevanja omenjenih zakonov je z vidika eti-
ke in vsebine dela potrebno tudi odlično poznavanje razvoja ter učenja
predšolskega otroka, o čemer govori tudi člen 2.3. Kodeksa poklicne etike
psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019): Strokovna zahtevnost po-
sameznih posebnih področij psihološkega dela obvezuje psihologa, da to podro-
čje poglobljeno obvlada. Svetovanje otrokom in mladostnikom se razliku-
je od svetovanja odraslim (za pregled raziskav glej Pečjak in Košir (2017)).
Pri svojem delu mora psiholog upoštevati značilnosti, omejitve, samore-
fleksivne zmožnosti in specifične razvojne potrebe, ki izhajajo iz razvoj-
nih zmožnosti različno starih otrok in mladostnikov.
106