Page 107 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 107
II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju
4.7.: Psiholog preprečuje konflikt interesov. Zaveda se negativnih
posledic, ki jih povzroča dvojni/multipli odnos, zato lahko v prime-
ru, če presodi, da je tak odnos preveč obremenilen, predlaga svojo iz-
ključitev iz ene od delovnih vlog (npr. sočasna vloga svetovanja in
odločanja).
V členu 4.7. je navedeno tudi, da psiholog preprečuje konflikt interesov,
kar se v praksi lahko izkaže kot težje uresničljivo. Zavedati se moramo, da
na kakovost in raven uresničevanja kodeksa v določeni meri vpliva tudi
šolska klima. Šola, ki zagotavlja varno okolje, v katerem lahko psiholog
izraža etične dileme, bo omogočala, da so le-te sprejete in konstruktivno
obravnavane. Smernica za soustvarjanje varne šolske klime s strani psi-
hologa je tudi, da pristopi proaktivno in vse zaposlene ozavešča o svojih
delovnih nalogah, načinih dela in je glede svojega dela zelo transparenten
(npr. kratka prestavitev na vsakoletni uvodni konferenci).
Izpostavljene vsebine ter konkretne etične dileme
v vzgoji in izobraževanju
Otroci s posebnimi potrebami v vrtcu
Osnovna področja dela psihologa, zaposlenega v svetovalni službi vrt-
ca, obsegajo svetovalno delo z otroki, s strokovnimi delavci (vzgojitelji,
pomočniki vzgojiteljev, izvajalci zgodnje obravnave), starši, z vodstvom
vrtca ter zunanjimi institucijami. Praviloma je delo psihologa v vrtcu v
manjši meri usmerjeno v otroke ter bolj nagovarja odrasle (starše, stro-
kovne delavce). Za uspešno delo z otroki s posebnimi potrebami v vrtcu
mora psiholog poleg že omenjenih intenzivno sodelovati s strokovnimi,
z zdravstvenimi in drugimi za otrokovo zdravje ter dobro počutje rele-
vantnimi institucijami. Zaradi velikega števila vpletenih strokovnjakov,
ki otroku nudijo pomoč v okviru zgodnje obravnave, postane delo še od-
govornejše, saj se na tak način poveča možnost različnih zlorab zaupnih
informacij ipd., zato je še posebej pomembno upoštevanje člena 1.10.:
Psiholog pri delu s posameznikom, skupino ali organizacijo vzpostavi zaupen
odnos in v tem odnosu spoštuje načelo poklicne skrivnosti (Društvo psiholo-
gov Slovenije, 2019). Ob tem se velikokrat vprašamo, koliko in katere in-
formacije so tiste, ki jih »lahko« posredujemo otrokovemu vzgojitelju. V
vrtcu imamo za učinkovito delo z otroki s posebnimi potrebami in z ri-
zičnimi dejavniki oblikovano strokovno skupino, člani katere so psiholog
(svetovalni delavec), otrokova vzgojitelja ter strokovni delavec za zgodnjo
105