Page 106 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 106

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            uvodnih razgovorov (prvem ali drugem) ter seveda takrat, ko prepozna,
            da je pri nudenju pomoči posamezniku potrebna vključitev drugih stro-
            kovnjakov. Izpostavljamo, da je ponovno dragoceno in etično udeleženca
            v procesu svetovanja s tem etičnim načelom seznaniti v začetku svetoval-
            nega odnosa, s čemer psiholog svetovancu pomaga tudi pri oblikovanju
            čim realnejših pričakovanj do šolskega psihologa. Slednje svetovancu ko-
            risti tudi v luči postopnega »miselnega ter čustvenega pripravljanja« na
            sodelovanje z zunanjimi strokovnjaki, ki se je pri marsikom izkazalo kot
            učinkovito. Psiholog je odgovoren za strokovnost, kakovost in celovitost psiho-
            loške obravnave ter za posledice svojega poklicnega delovanja (čl. 3.1.), kar po-
            meni tudi, da ne prevzema nalog, za katere ni usposobljen.
                 V kolikor bi oseba, ki je vključena v psihološko obravnavo, njeni star-
            ši (npr. starši otroka v vrtcu, učenca v osnovni ali srednji šoli, vzgojitelj,
            učitelj, razrednik …) ali morda vodstvo institucije, v kateri je zaposlen, od
            njega pričakovali ali zahtevali storitve, ki presegajo njegovo usposoblje-
            nost, pristojnosti delovnega mesta ali njegove vloge v instituciji, ali ko
            gre za konfliktnost vlog oz. je to sporno z etičnega vidika, je psiholog to
            dolžan pojasniti in vztrajati pri zavrnitvi takšnih storitev ter prispevati k
            večji ozaveščenosti udeleženih glede etičnih standardov.
                 4.12.: Psiholog ima do javnosti aktiven odnos in stremi za tem, da je
                 javnost objektivno obveščena o prispevkih psiholoških spoznanja za
                 razvoj posameznika in družbe. Pri tem se izogiba senzacionalnosti.
            Psiholog se lahko večkrat počuti nagovorjenega, da ob aktualnem druž-
            benem dogajanju spregovori v korist otrok, mladostnikov, odraslih in še
            posebej ranljivih skupin. S svojimi znanji lahko dragoceno prispevamo k
            blaginji in izboljšanju duševnega zdravja ljudi. To od psihologa zahteva
            samoiniciativnost, da se angažira, spregovori, daje pobude za spremem-
            be, strpno in razumljivo pojasnjuje, opogumlja, uči ipd., tudi na ravni od-
            nosov z javnostmi. To pomeni, da je njegova aktivna etična drža povezana
            tudi s samoiniciativnimi pobudami in/ali z vabljenimi nastopi v tiskanih,
            radijskih, televizijskih in spletnih javnih medijih obveščanja, ko je to pot-
            rebno. Spremljati, da določeno ravnanje v VIZ ni tvorno in opazovati ne-
            gativne posledice le-tega, ne da bi na to aktivno opozorili in predlagali iz-
            boljšave, je pasivno in neetično. Svojo etično držo psiholog podkrepi ne
            samo z opozorili, ampak tudi z izsledki verodostojnih raziskav, ugotovi-
            tev, teorij. Končno, poklic psihologa zahteva visoko znanstveno in stro-
            kovno raven poklicne dejavnosti, pri čemer pa mora biti v strokovnih ak-
            tivnostih pošten, pravičen in verodostojen (načela integritete poklica pod 4.).


            104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111