Page 109 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 109

II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju

                 1.12.: Psiholog vodi o poteku psihološke obravnave dokumentacijo in
                 je lastnik in upravljalec dosjeja.
            Psiholog o otrocih, ki potrebujejo svetovanje in pomoč, vodi dokumenta-
            cijo (osebna mapa otroka), ki mora biti hranjena v ognjevarni omari. Pred
            samim začetkom katere koli obravnave je psiholog dolžan pridobiti so-
            glasje obeh otrokovih staršev oz. skrbnikov k zbiranju osebnih podatkov
            v procesu svetovanja oz. nudenja strokovne pomoči. Če soglasja s strani
            obeh staršev psiholog (ali šolska svetovalna služba) ne pridobi, načeloma
            z otrokom ne sme izvajati dela. Ob tem je veliko dilem, še posebej v pri-
            meru starševskih konfliktov (npr., en starš se strinja z obravnavo, dru-
            gi ne) ali celo konfliktov med starši in dijakom (npr., dijak si želi pomo-
            či, starši odklanjajo). Zakonsko gledano je psiholog v prekršku, če nima
            soglasij, vendar mu delovna etična načela hkrati narekujejo, da ranljivim
            nudi svojo strokovno pomoč.
                 V praksi od različnih zunanjih ustanov (npr. zdravstveni domovi, za-
            sebne ustanove za pomoč otrokom ipd.) pogosto prejmemo prošnjo za po-
            ročilo o otroku. V primeru posredovanja informacij drugim strokovnim
            službam, ki so vključene v obravnavo otroka oz. družine, mora psiholog
            otrokove zakonite zastopnike seznaniti s posredovanimi informacijami,
            pred tem pa pridobiti še soglasje za posredovanje podatkov v skladu s Pra-
            vilnikom o zbiranju in varstvu osebnih podatkov na področju predšolske
            vzgoje (2004). Če pa za neko vrsto obdelave osebnih podatkov že obstaja
            določena zakonska podlaga (npr. posredovanje otrokovih osebnih podat-
            kov CSD, policiji), privolitev staršev ni potrebna.
                 Zgodi se, da starši v vrtcu, ko so soočeni z morebitnimi razvojnimi
            odstopanji od pričakovanega razvoja pri svojem otroku, tega ne prepoz-
            najo, ne sprejmejo in zanikajo vsakršno sodelovanje oz. pomoč psihologa.
            Z etično dilemo se srečamo, ko ocenimo, da so otrokovi izzivi tolikšni, da
            bi bilo v njegovo največjo korist podati predlog za usmerjanje in posledič-
            no pridobitev dodatne strokovne pomoči v osnovni šoli, starši pa se s tem
            ne strinjajo. To je etično z vidika zagotavljanja otrokovih optimalnih po-
            gojev za učenje, usvajanja znanja, za njegov napredek, predvsem pa razvoj.
            V otrokovo korist je, da v šoli pridobi podporo učenju, ki jo zaradi svojih
            specifičnih učnih primanjkljajev potrebuje, da bo lahko njegov razvoj po-
            tekal čim optimalneje. Ob tovrstni odločitvi pa tvegamo ohranjanje so-
            delovalnega odnosa s starši, saj se komunikacija s strani staršev v odnosu
            do vrtca večkrat prekine, postane enosmerna ali je ovirana. Psiholog se še
            dodatno trudi vzpostavljati, razvijati ali ohranjati komunikacijo in odnos



                                                                              107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114