Page 111 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 111

II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju

            enakovrednosti ter enakopravnosti. V kolikor obstaja dvom v to, da bi
            lahko posredovanje podatkov otroku povzročilo škodo, neugodje, psiho-
            log tovrstno sodelovanje zavrne.


                 Otroci in mladostniki s posebnimi potrebami v osnovni šoli
                 ter ob prehodu v srednješolski izobraževalni sistem
            Psiholog, zaposlen v šolski svetovalni službi v osnovni šoli, je zavezan k
            poznavanju in razumevanju terminologije, strokovnih kriterijev za opre-
            delitev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oz. motenj, oblik pomoči ter
            prilagoditev v procesu učenja in ocenjevanja, ki je vezan na otroke in mla-
            dostnike s posebnimi potrebami. Psiholog mora poznati Zakon o usmer-
            janju otrok s posebnimi potrebami, biti seznanjen s Kriteriji za oprede-
            litev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oz. motenj otrok s posebnimi
            potrebami. Dobro mora poznati in razumeti petstopenjski model pomo-
            či (1 – pomoč učitelja pri pouku, dopolnilnem pouku in v okviru podalj-
            šanega bivanja, 2 – pomoč šolske svetovalne službe, 3 – dodatna indi-
            vidualna in skupinska pomoč, 4 – mnenje in pomoč zunanje strokovne
            ustanove, 5 – program s prilagojenim izvajanjem in z dodatno strokovno
            pomočjo (v okviru odločbe o usmeritvi)), ki je opredeljen v publikacijah
            Zavoda za šolstvo Učne težave v osnovni šoli: koncept dela (Strokovna sku-
            pina pri Uradu za razvoj šolstva, 2008) ter Navodila za izobraževalne pro-
            grame s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo za devetletno
            osnovno šolo 82003) in Pravilniku o dodatni strokovni in fizični pomoči za
            otroke s posebnimi potrebami (2013). Njegova naloga je spremljati okro-
            žnice Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport, ki naslavljajo to te-
            matiko ter predstavljajo aktualna navodila, podporo in usmeritve glede
            obstoječe zakonodaje ter pravilnikov. Poznavanje terminologije, kriteri-
            jev umestitev v primerno skupino, oblik pomoči, ki so zapisane v zgoraj
            navedenih zakonih in pravilnikih, okrožnicah, je pomemben vsebinski
            in etični okvir pri njegovem delu z učenci, njihovi starši, učitelji, morebi-
            tnim sodelavcem znotraj svetovalne službe iste oz. druge strokovne pro-
            file ter s strokovnjaki, s katerimi se multidisciplinarno povezuje izven
            svojega zavoda. Znotraj tega okvira pa psiholog deluje (Društvo psiho-
            logov Slovenije, 2019, čl. 2.1.) strokovno v mejah svoje izobrazbe, usposoblje-
            nosti, izkušenj, etičnih načel in pristojnosti delovnega mesta ali vloge v psiho-
            loški obravnavi, pri čemer (čl. 2.3.) strokovna zahtevnost posameznih področij
            psihološkega dela obvezuje psihologa, da to področje poglobljeno obvlada.


                                                                              109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116