Page 111 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 111
II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju
enakovrednosti ter enakopravnosti. V kolikor obstaja dvom v to, da bi
lahko posredovanje podatkov otroku povzročilo škodo, neugodje, psiho-
log tovrstno sodelovanje zavrne.
Otroci in mladostniki s posebnimi potrebami v osnovni šoli
ter ob prehodu v srednješolski izobraževalni sistem
Psiholog, zaposlen v šolski svetovalni službi v osnovni šoli, je zavezan k
poznavanju in razumevanju terminologije, strokovnih kriterijev za opre-
delitev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oz. motenj, oblik pomoči ter
prilagoditev v procesu učenja in ocenjevanja, ki je vezan na otroke in mla-
dostnike s posebnimi potrebami. Psiholog mora poznati Zakon o usmer-
janju otrok s posebnimi potrebami, biti seznanjen s Kriteriji za oprede-
litev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oz. motenj otrok s posebnimi
potrebami. Dobro mora poznati in razumeti petstopenjski model pomo-
či (1 – pomoč učitelja pri pouku, dopolnilnem pouku in v okviru podalj-
šanega bivanja, 2 – pomoč šolske svetovalne službe, 3 – dodatna indi-
vidualna in skupinska pomoč, 4 – mnenje in pomoč zunanje strokovne
ustanove, 5 – program s prilagojenim izvajanjem in z dodatno strokovno
pomočjo (v okviru odločbe o usmeritvi)), ki je opredeljen v publikacijah
Zavoda za šolstvo Učne težave v osnovni šoli: koncept dela (Strokovna sku-
pina pri Uradu za razvoj šolstva, 2008) ter Navodila za izobraževalne pro-
grame s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo za devetletno
osnovno šolo 82003) in Pravilniku o dodatni strokovni in fizični pomoči za
otroke s posebnimi potrebami (2013). Njegova naloga je spremljati okro-
žnice Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport, ki naslavljajo to te-
matiko ter predstavljajo aktualna navodila, podporo in usmeritve glede
obstoječe zakonodaje ter pravilnikov. Poznavanje terminologije, kriteri-
jev umestitev v primerno skupino, oblik pomoči, ki so zapisane v zgoraj
navedenih zakonih in pravilnikih, okrožnicah, je pomemben vsebinski
in etični okvir pri njegovem delu z učenci, njihovi starši, učitelji, morebi-
tnim sodelavcem znotraj svetovalne službe iste oz. druge strokovne pro-
file ter s strokovnjaki, s katerimi se multidisciplinarno povezuje izven
svojega zavoda. Znotraj tega okvira pa psiholog deluje (Društvo psiho-
logov Slovenije, 2019, čl. 2.1.) strokovno v mejah svoje izobrazbe, usposoblje-
nosti, izkušenj, etičnih načel in pristojnosti delovnega mesta ali vloge v psiho-
loški obravnavi, pri čemer (čl. 2.3.) strokovna zahtevnost posameznih področij
psihološkega dela obvezuje psihologa, da to področje poglobljeno obvlada.
109