Page 110 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 110
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
s starši tudi po podanem predlogu usmerjanja otroka, saj je tvorno sode-
lovanje s starši ključen pogoj za skupno pomoč v dobro otroka.
Prehod iz vrtca v OŠ
Pojem tranzicija oz. prehod na področju VIZ uporabljamo, ko želimo po-
imenovati prehod iz enega učnega okolja v drugega (npr. iz družine v vr-
tec, iz vrtca v šolo, iz enega razreda v drugega ipd). Temeljni cilj pri pre-
hodu otrok iz vrtca v šolo je podpora otrokom, da se v novem okolju, tj. v
šoli, dobro počutijo in da postopoma razvijejo veščine sobivanja med vr-
stniki, v novem okolju, pod novimi pogoji, s podporo strokovnih delavcev.
Slednje zahteva učinkovito sodelovanje med vsemi vpletenimi deležniki:
vrtcem, šolo in starši.
Čeprav posredovanje informacij med šolo in vrtcem ni zapisano v no-
benem zakonu (z izjemo posredovanja informacij v primeru odloženega
všolanja in ugotavljanja pripravljenosti za vstop v šolo), pa se vsi vpleteni
deležniki zavedamo, da je le-to nadvse pomembno. V priporočilih za us-
pešen prehod iz vrtca v šolo (Cotič Pajntar in Zore, 2018), ki opredeljuje-
jo vlogo vrtca pri zagotavljanju učinkovitega prehoda otrok, lahko med
drugim preberemo, da vrtec, v soglasju s starši, šoli zagotavlja informa-
cije o otroku, ki bodo v podporo uspešnemu prehodu. Področje posredo-
vanja informacij je v različnih okoljih različno urejeno, prav tako so zelo
različna pričakovanja posameznih strokovnih delavcev v izobraževalni
vertikali ter tudi staršev (kar ostaja odprta naloga za stroko v prihodnje).
Izmenjava informacij o otrocih, ki so bili opredeljeni kot otroci s posebni-
mi potrebami oz. so bili v predšolskem obdobju deležni storitve in pomo-
či zgodnje obravnave, je običajna praksa. Omenjeni otroci so bili že v vrt-
cu prepoznani kot rizični v razvoju in prilagoditve, ki izhajajo iz njihovih
težav in izzivov, so ključne za uspešno delovanje otroka v šoli. Običajno
tako starši kot tudi strokovni delavci prepoznajo pozitivne učinke posre-
dovanja informacij o funkcioniranju otroka.
Ob etično dilemo trčimo v primeru, kadar je pričakovano, da bo šola
prejela informacije o delovanju vseh otrok, ki prehajajo v šolo – torej ob
odločitvi, katere so tiste informacije, ki bodo konkretnemu otroku v pod-
poro pri uspešnemu prehodu, ne pa morda takšne, ki bodo otroka ozna-
čile oz. mu škodile že pred možnim novim začetkom. Člen 1.21. (Društvo
psihologov Slovenije, 2019): Psiholog ne sme, ne glede na soglasje obravnavan-
ca, objavljati podatkov, ki bi lahko kakorkoli škodili obravnavancu. Pomembno
je spoštovanje človekovih – otrokovih pravic, njegovega dostojanstva,
108