Page 229 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 229
II.6 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v delovnih organizacijah
Pomaga razumeti, da je lahko npr. menjava službe, delovnega položaja ali
lokacije stresna situacija, ki zahteva obdobje prilagajanja. Skladno s čle-
nom 3.16. Kodeksa poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije,
2019): Kadar psiholog vodi projekt, poučuje, opravlja mentorstvo ali supervizi-
jo, je odgovoren za korektno znanstveno in strokovno delovanje vseh sodelujo-
čih in za upoštevanje poklicnih etičnih načel.
Razvoj zaposlenih
Odgovornost za razvoj zaposlenih je zagotovo naloga, s katero se psiho-
log, ki je zaposlen v delovni organizaciji, sreča slej ko prej (npr. struktu-
riranje letnih razvojnih razgovorov, razvoj modela kompetenc, izobraže-
vanje vodij za ustrezno podajanje povratnih informacij, sodelovanje pri
pripravi načrta izobraževanj, izvedba delavnic konstruktivne komunika-
cije, coaching zaposlenih).
Primer etične dileme, s katero se lahko sreča psiholog, je situa-
cija, ko npr. vodja želi, da se zaposleni udeleži coachinga, zapos-
leni pa v tem ne vidi smisla. Izhajajoč iz člena 1.2. (Psiholog pri
svojem delu spoštuje in ščiti pravice obravnavanca do zasebnosti, sa-
moodločanja in avtonomije) in 1.3. (Psiholog pri svojem delu v naj-
večji možni meri zagotavlja obravnavancu odločanje o njem samemu,
vključno z odločitvijo o vzpostavitvi in o zaključku psihološke obrav-
nave) Kodeksa (Društvo psihologov Slovenije, 2019) je psiholog
v tem primeru dolžan vodji, kljub neposrednemu navodilu, naj
zaposlenega sprejme na coaching, pojasniti, da se kakršno koli
svetovanje ali coaching lahko izvaja samo tedaj, ko se zaposle-
ni strinja z opredeljenimi področji za razvoj na področju svo-
jih kompetenc in s svojo vključitvijo v proces coachinga. Šele te-
daj se lahko oblikuje t. i. tripartitna pogodba, s katero se vse tri
strani (zaposleni, coach in nadrejeni) zavežejo k procesu, opre-
delijo cilje ter trajanje procesa.
Če coaching ali svetovanje izvaja psiholog, ki je zaposlen v delovni
organizaciji, mora biti še posebej pozoren na to, da nadrejenim ne razkri-
va vsebine pogovorov, ki jih ima s coacheejem, četudi je po tem vprašan.
Etično je, da se z zaposlenim, ki je vključen v proces coachinga, dogovori-
ta, katere informacije bodo posredovane dalje nadrejenemu in kaj ostane
samo med njima. Nadrejeni se mora strinjati s področji, ki jih obravnavata
227