Page 635 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 635

V.2 ∙ modeli in tehnike za ravnanje v etično občutljivih situacijah

            o etično zahtevnejših situacijah, ko te niso aktualne, se pripravijo na
            njihovo še učinkovitejše reševanje v prihodnje, problematizirajo različ-
            ne etične odločitve in njihove posledice v strokovnih krogih ipd. Pro-
            blemsko usmerjeno učenje zato predstavlja koristen pristop k poučevanju
            etike in razvijanju učinkovitega ravnanja psihologov v etično občutljivih
            situacijah.
                 Sodelujoči v skupini sodelujejo pri raziskovanju problemske situaci-
            je. Pri tem najprej izluščijo primanjkljaje v svojem znanju, spretnostih in
            trenutnem naboru informacij, potrebnih za razreševanje problema. Pri
            problemskem učenju so pedagoški delavci zgolj motivatorji in usmerje-
            valci. Prevzamejo vlogo vodnikov, ki udeležence spodbujajo in usmerja-
            jo k samostojnemu delu ter h končni rešitvi problema (Univerza v Mari-
            boru, 2019).
                 Pri izboru študije primera kot metode problemsko usmerjenega uče-
            nja etike velja predhodno razmisliti o tem, kako s študijo primera pri po-
            sameznikih: (a) povečati čustveno angažiranost, (b) razvijati empatijo,
            (c) povečati samouravnavanje in samozavedanje glede osebnih prednos-
            ti, pristranskosti, ranljivosti ter čustev, ki jih doživljajo v dani situaciji, in
            (d) razviti sposobnost za spopadanje z etičnimi pritiski v resničnem živ-
            ljenju (Korkut, 2020; Korkut in Sinclair, 2020).
                 Kadar nimamo na voljo določene študije primera, lahko pri poučeva-
            nju etike na podoben način uporabimo tudi zgodbe, ki vključujejo etične
            dileme, aktualne ali pretekle dogodke z etičnimi vidiki, ki so se zgodili v
            določenem času v družbi ali strokovni službi, analizo filmov ali celo upo-
            rabo medijskih časopisov (Korkut, 2020).


                 Igra vlog
            Igra vlog je metoda izkustvenega učenja, ki posamezniku omogoča
            poglobljeno razumevanje določene vsebine in izražanje ustvarjalnosti
            ter ga spodbuja k razvoju raznovrstnih veščin, bazičnih miselnih veščin
            (primerjanja, razvrščanja, posploševanja, opredeljevanja, sklepanja, ana-
            liziranja, raziskovanja, kritičnega mišljenja), analize argumentov, pre-
            verjanja hipotez, pravilne rabe jezika, komunikacijskih veščin (posluša-
            nja, vzpostavljanja dvogovora, izražanja stališč, mnenj). Z metodo igre
            vlog je mogoče uresničevanje širokega spektra vzgojno-izobraževalnih ci-
            ljev na področju tako kognitivnega kot čustvenega razvoja posameznika.
            Sodelujoči s pomočjo mentorjevih navodil, smernic samostojno, domi-
            selno in ustvarjalno, z miselnimi postopki, predstavljajo dano situacijo,


                                                                              633
   630   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640