Page 635 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 635
V.2 ∙ modeli in tehnike za ravnanje v etično občutljivih situacijah
o etično zahtevnejših situacijah, ko te niso aktualne, se pripravijo na
njihovo še učinkovitejše reševanje v prihodnje, problematizirajo različ-
ne etične odločitve in njihove posledice v strokovnih krogih ipd. Pro-
blemsko usmerjeno učenje zato predstavlja koristen pristop k poučevanju
etike in razvijanju učinkovitega ravnanja psihologov v etično občutljivih
situacijah.
Sodelujoči v skupini sodelujejo pri raziskovanju problemske situaci-
je. Pri tem najprej izluščijo primanjkljaje v svojem znanju, spretnostih in
trenutnem naboru informacij, potrebnih za razreševanje problema. Pri
problemskem učenju so pedagoški delavci zgolj motivatorji in usmerje-
valci. Prevzamejo vlogo vodnikov, ki udeležence spodbujajo in usmerja-
jo k samostojnemu delu ter h končni rešitvi problema (Univerza v Mari-
boru, 2019).
Pri izboru študije primera kot metode problemsko usmerjenega uče-
nja etike velja predhodno razmisliti o tem, kako s študijo primera pri po-
sameznikih: (a) povečati čustveno angažiranost, (b) razvijati empatijo,
(c) povečati samouravnavanje in samozavedanje glede osebnih prednos-
ti, pristranskosti, ranljivosti ter čustev, ki jih doživljajo v dani situaciji, in
(d) razviti sposobnost za spopadanje z etičnimi pritiski v resničnem živ-
ljenju (Korkut, 2020; Korkut in Sinclair, 2020).
Kadar nimamo na voljo določene študije primera, lahko pri poučeva-
nju etike na podoben način uporabimo tudi zgodbe, ki vključujejo etične
dileme, aktualne ali pretekle dogodke z etičnimi vidiki, ki so se zgodili v
določenem času v družbi ali strokovni službi, analizo filmov ali celo upo-
rabo medijskih časopisov (Korkut, 2020).
Igra vlog
Igra vlog je metoda izkustvenega učenja, ki posamezniku omogoča
poglobljeno razumevanje določene vsebine in izražanje ustvarjalnosti
ter ga spodbuja k razvoju raznovrstnih veščin, bazičnih miselnih veščin
(primerjanja, razvrščanja, posploševanja, opredeljevanja, sklepanja, ana-
liziranja, raziskovanja, kritičnega mišljenja), analize argumentov, pre-
verjanja hipotez, pravilne rabe jezika, komunikacijskih veščin (posluša-
nja, vzpostavljanja dvogovora, izražanja stališč, mnenj). Z metodo igre
vlog je mogoče uresničevanje širokega spektra vzgojno-izobraževalnih ci-
ljev na področju tako kognitivnega kot čustvenega razvoja posameznika.
Sodelujoči s pomočjo mentorjevih navodil, smernic samostojno, domi-
selno in ustvarjalno, z miselnimi postopki, predstavljajo dano situacijo,
633