Page 637 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 637

V.2 ∙ modeli in tehnike za ravnanje v etično občutljivih situacijah

            samezen segment njegovega intrapsihičnega dogajanja v situaciji (Pečjak
            in Košir, 2017; Rupnik Vec, 2003).
                 Trening samorefleksije prispeva k razvoju sposobnosti opisa lastne-
            ga doživljanja ter k razvoju sposobnosti jasnejšega in natančnejšega za-
            znavanja lastnih psihičnih procesov ter stanj in posredno k razvoju ob-
            čutljivosti za doživljanje drugih ljudi (Rupnik Vec, 2003). Uzaveščanje
            lastnih psihičnih procesov, čustev, pričakovanj, vrednot in drugih psihič-
            nih vsebin je v postopku etičnega odločanja nujno. Te ne bi smele vpliva-
            ti na etično občutljivost (ali pristranost) psihologa, na vsebino njegovega
            etičnega odločanja in ravnanja. V praksi se lahko zgodi tudi, da psiholog
            nezavedno razvije standardne rešitve zaznanih problemov – torej da se v
            določenih situacijah vedno odziva na enak način, brez premisleka o tem,
            ali je njegovo odzivanje sploh učinkovito. To ga lahko vodi v profesional-
            no stagnacijo in v ponavljajoče se neuspešno spoprijemanje s podobnimi
            problemi (Pečjak in Košir, 2017; Rupnik Vec, 2003). Miselne fiksacije, izo-
            lirana pozornost le na omejeno količino vidikov problemske situacije in
            nefleksibilnost v iskanju rešitev močno ovirajo ter onemogočajo etično
            delovanje psihologa. Zaradi številnih koristi, ki jih prinaša samorefleksi-
            ja pri psihologovem delu, bi ta morala biti nepogrešljiva stalnica njegove-
            ga strokovnega in etičnega razvoja.
                 Sonja Pečjak in Katja Košir (2017) predlagata spodnji obrazec (pre-
            glednica 1), ki je lahko psihologu v pomoči pri refleksiji svetovalnega
            srečanja.


            Preglednica 1: Obrazec za refleksijo svetovalnega procesa po svetovalnem srečanju

             Srečanje dne
             S svetovalcem
             Kaj je svetovanec skušal sporočiti?
             Kako se je počutil?
             Kakšno je bilo njegovo neverbalno vedenje?
             Kakšne so bile vaše misli ob tem, kar je povedal klient?
             Kakšna so bila vaša občutja?
             Kaj bi med svetovalnim srečanjem naredili drugače, če bi imeli priložnost?
             Kot kakšno/kakšnega si želite, da bi vas zaznaval klient?
             Kaj menite, kako vas je zaznaval klient?

                 Kritično mišljenje

            Strokovna literatura ponuja raznovrstne odgovore na vprašanje, kaj
            je kritično mišljenje in katere so temeljne veščine kritičnega mišljenja.


                                                                              635
   632   633   634   635   636   637   638   639   640   641   642