Page 636 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 636

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            ustvarjajo razpravo, rešujejo nastale težave in usvajajo snov (Brčić Petek,
            2016; Rupnik Vec, 2003).
                 Igro vlog lahko opredelimo kot vrsto aktivnosti, v kateri sodelujoči
            igrajo raznovrstne bolj ali manj strukturirane situacije in vloge, da bi raz-
            iskali različne mentalne, ravnanjske in doživljajske možnosti. V igri vlog
            posameznik v različnih fazah izvedbe aktivira raznovrstne procese kom-
            pleksnega mišljenja (dedukcija, indukcija, abstrahiranje, odločanje, ute-
            meljitev, analiza perspektiv idr.), kar mu – v refleksiji, ki jo premišljeno
            usmerja mentor – omogoča samospoznavanje in razvijanje veščin samo-
            refleksije ter veščin metakognicije. Tako v sami igri vlog kot v fazi anali-
            ze (ki vključuje razpravo, organizirano v različnih oblikah) ima posame-
            znik priložnost za razvijanje komunikacijskih in drugih socialnih veščin
            ter sodelovanja (Brčić Petek, 2016; Rupnik Vec, 2003).
                 Igra vlog predstavlja dragoceno metodo poučevanja etike, saj omogo-
            ča ozaveščanje in razumevanje različnih vidikov etično občutljive situaci-
            je in ljudi, ki so vanjo vključeni. Spodbuja uzaveščanje različnih vrednot-
            nih situacij, prepričanj, motivacijskih orientacij, čustvenih stanj ljudi, ki
            so vključeni v situacijo, ki jo zaznavamo kot etično občutljivo. Psihologom
            koristi pri doseganju več stopenj procesa etičnega odločanja (npr., spod-
            buja razmišljanje in formuliranje moralno idealnega poteka reagiranja z
            integracijo različnih vidikov situacije; krepi ocenjevanje pravic, odgovor-
            nosti in ranljivosti vseh vpletenih; ko je v problemu udeleženih več oseb,
            vodi do celovitejšega spoznanja, kako vsaka od oseb vidi problem).

                 Samorefleksija

            Sistematična refleksija lastnih občutij, razmišljanj in vedenj predstavlja
            eno izmed temeljnih spretnosti ter orodij profesionalnega razvoja in us-
            vajanja znanja, tudi o etičnem delovanju. Refleksija predstavlja uzavešča-
            nje občutkov, mišljenja in vedenja z namenom, da se bomo v prihodnje
            zmožni soočiti z novo izkušnjo z bogatejšimi repertoarjem ter se stvari
            lotevali še kakovostneje. Predstavlja aktiven in sistematičen proces ek-
            sploracije ter odkrivanja, ki se ju je treba naučiti. To je kompleksnejša sa-
            moeksplorativna  metoda,  primerna za  refleksijo  lastnega  doživljanja,
            razmišljanja in ravnanja v raznovrstnih situacijah, npr. ko se posameznik
            znajde v stiski, pred dilemo, v konfliktu oz. kadar želi podrobneje, z vseh
            zornih kotov premisliti posamezno, zanj provokativno ali kako drugače
            zanimivo situacijo. Samorefleksivna vprašanja so lahko tudi preprostej-
            ša, zastavljena posamično in posameznikovo pozornost usmerjajo v po-


            634
   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640   641