Page 638 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 638
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
Soglasja o pravem vprašanju v stroki oz. strokah, ki obravnavajo kritično
mišljenje, ni, je le vrsta raznovrstnih pogledov in pojmovanj. Kljub raz-
ličnim poudarkom pa med teoretiki obstajajo tudi podobnosti. Ena osre-
dnjih opredeljujočih značilnosti pojma kritično mišljenje, ki jo je mogoče
zaslediti v delih večine avtorjev, je veščina analize, evalvacije in obliko-
vanja argumentov. Ti poudarjajo, da poučevanje za kritično mišljenje ni
zgolj izoliran trening (»dril«) posameznih veščin, ampak vzgajanje mlade-
ga človeka v celoti (za pregled raziskav glej Rupnik Vec (2010b)).
Spodbujati razvoj kritičnega mišljenja pomeni hkrati tudi vzgajati za
dejavno, (samo)refleksivno, konstruktivno sodelovanje v demokratičnem
dialogu v večkulturni družbi. Pomeni spodbujati proces (samo)refleksije,
v katerem se posameznik uči strpnosti do drugačnih, tujih pogledov, do-
puščanja večpomenskosti in nedorečenosti, empatičnosti, odrekanja ego-
centrizmu, predvsem pa vztrajnega prizadevanja za resnico, ki skupaj z
razumom postane ena njegovih temeljnih vrednot. Zato se vzgajanje za
kritičnost lahko dogaja predvsem v avtentičnih kontekstih, tj. ob razmi-
šljanju in razpravljanju o problemih, ki so realni, aktualni, kompleksni in
največkrat interdisciplinarni, kar številne etične dileme, predstavljene v
poglavjih te monografije, gotovo so. Kritičnost lahko spodbuja zgolj men-
tor, ki je sam vešč kritični mislec in ki so zanj intelektualna poštenost, in-
telektualna skromnost ter izogibanje (prehitri) sodbi temeljne intelektu-
alne vrline in vrednote (Rupnik Vec, 2010b).
Kritično mišljenje je proces namenskega razmišljanja in refleksiv-
nega sklepanja, kjer posamezniki preučujejo ideje, predpostavke, načela,
sklepe, prepričanja in dejanja v kontekstu svoje prakse (Brunt, 2005). Kri-
tično mišljenje je naučeno in posameznikom omogoča, da vidijo situacijo
v njenem kontekstu in si zamislijo nove rešitve. V kontekstu poučevanje
etike in razvijanja učinkovitega ravnanja v etično občutljivih situacijah
kritično mišljenje spodbuja napredek in kompleksnejše ter uspešnejše
etično odločanje.
Izboljšanje sposobnosti kritičnega mišljenja je treba obravnavati kot
proces, ki zahteva vajo. Osebo, ki kritično razmišlja, odlikujejo značilnos-
ti, kot so fleksibilnost, radovednost, intuicija, odprtost, vztrajnost, raz-
mislek, iskanje novih informacij, analiziranje, uporaba standardov, lo-
gično sklepanje, preoblikovanje obstoječega znanja, poizvedovanje ipd.
Znanje posameznikov zajema znanstveno podprte tehnike in pristope
za pomoč klientom, hkrati pa dober in kritičen mislec pri svojem delu
636