Page 639 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 639

V.2 ∙ modeli in tehnike za ravnanje v etično občutljivih situacijah

            vključi, reflektira, analizira in popravlja svoje delo na podlagi lastnih iz-
            kušenj (Shoulders idr., 2014; Borstner in Gartner, 2014).
                 Paul (2005, v Rupnik Vec, 2010b) poudarja naslednje osebnostne dis-
            pozicije za kritično mišljenje:

            1.   Neodvisno mišljenje (avtonomno mišljenje, naravnano na raz-
                 iskovanje lastnih obstoječih naivnih prepričanj o pojavih
                 stvarnosti).
            2.   Vpogled v egocentričnost oz. sociocentričnost (jasno razme-
                 jevanje lastne percepcije od realnosti, zavest o subjektivnosti
                 zaznav).
            3.   Intelektualna poštenost (zavest o soobstajanju različnih gledišč
                 in načinov razmišljanja).
            4.  Raziskovanje misli, ki so v temelju čustev, in čustev, ki so v te-
                 melju misli (razumevanje tesne povezanosti med mišljenjem in
                 čustvovanjem).
            5.   Intelektualna skromnost in izogibanje sodbi (priznavanje in
                 prepoznavanje meja svojega znanja).
            6.   Intelektualni pogum (korektna obravnava nepriljubljenih idej,
                 prepričanj in stališč).
            7.   Intelektualna integriteta ali zaupanja (priznavanje nujnosti
                 uporabe intelektualnih standardov in ravnanje v skladu z njimi).
            8.   Intelektualna vztrajnost (prizadevanje za intelektualen vpogled
                 in resnico, ne glede na težavnost okoliščin).
            9.   Zaupanje v razum (prepoznavanje moči razuma in vrednosti sis-
                 tematičnega mišljenja v skladu z racionalnimi standardi).

                 Posamezniki lahko izboljšajo kritično mišljenje z razvojem sprašu-
            jočega odnosa in navad preiskovanja, kjer obstajata spoštovanje in odpr-
            tost za druge načine ravnanja. Uporaba refleksije spodbuja, da kritično
            razmišljamo o tem, kaj počnemo v vsakdanji praksi, in se učimo iz svo-
            jih izkušenj. Kritično mišljenje prav tako spodbujamo z iskanjem novega
            znanja ter s posodabljanjem ali z izpopolnjevanjem sedanjega (Shoulders
            idr., 2014). Pri tem uporabimo odprta vprašanja, ki dajejo priložnost za
            analizo podatkov, opredelitev alternativnih možnosti in primerjavo in-
            tervencij. V nadaljevanju predstavljamo nekaj tehnik učinkovitega razmi-
            šljanja, ki izboljšujejo kritično mišljenje in razvijajo občutljivost, razume-
            vanje, spoštovanje ter odprtost za druge načine ravnanja, tudi v procesu
            etičnega odločanja  psihologa. Tehnike  učinkovitega razmišljanja širijo
            in poglabljajo razumevanje problema. Uporabimo jih lahko za učenje in


                                                                              637
   634   635   636   637   638   639   640   641   642   643   644