Page 641 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 641

V.2 ∙ modeli in tehnike za ravnanje v etično občutljivih situacijah

            neka situacija zadeva, in razmišlja ter se počuti tako kot oni. Pri tem pre-
            ide naslednje korake:

            –    Kdo vse je vpleten v tej situaciji?
            –    Na kakšen način ga situacija zadeva?
            –    Kakšna so stališča vseh vpletenih?


                 Tehnika AV (analiza vrednot)

            Ljudje imamo različne vrednote, ki pomembno vplivajo na naše doživlja-
            nje in ravnanje. Zato je smiselno, da v situacijah, kjer je vpletenih veliko
            različnih ljudi, razširimo zavedanje o tem, kaj je vzrok razlikam v doži-
            vljanju, razmišljanju in ravnanju med njimi. Da bi bili pozorni na vredno-
            te, bi si morali rutinsko zastavljati dve vprašanji:

            –    »Na katere vrednote lahko sklepamo iz razmišljanja, doživljanja
                 ali ravnanja X-a v tej situaciji?
            –    »Koga te vrednote zadevajo?«


                 Tehnika P in N (posledice in nadaljevanje)

            Posledica našega razmišljanja so pogosto dejanja (odločitve, izbire, na-
            črti, pobude …), ki se dogajajo v prihodnosti in vplivajo na nadaljnji po-
            tek dogodkov. Zato je pomembno, da skrbno premislimo in predvidimo
            morebitne posledice sprejetih odločitev oz. dejanja. Zato se čim večkrat
            vprašajmo:

            –    »Kaj so možne kratkoročne, srednjeročne ali dolgoročne posle-
                 dice tega stališča, situacije, dogodka ali niza dogodkov, sporo-
                 čila oz. objave, dejanja, vrednotne naravnanosti, zavzetja per-
                 spektive …? Kakšne so koristi? Kakšne so ovire, nevarnosti,
                 tveganja?«

                 Tehnika AMI (alternative, možnosti in izbire)
            AMI je tehnika, ki razširja pozornost. Namesto da bi pri reševanju pro-
            blema razmišljali zgolj v eno smer, razmišljamo o vzporednih mogočih re-
            šitvah. Alternative obstajajo na različnih področjih, npr. pri percepciji (na
            isto stvar lahko gledamo na različne načine), akciji (v določenih situaci-
            jah lahko ravnamo različno), rešitvi miselnih problemov (v problemski
            situaciji lahko najdemo različne rešitve), pristopih reševanja problemov



                                                                              639
   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646