Page 643 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 643
V.2 ∙ modeli in tehnike za ravnanje v etično občutljivih situacijah
Elementi aktivnega poslušanja po Rogersu in Farsonu (1957), ki jih
lahko uporabimo kot dragocen vir dodatnih informacij v etično občutlji-
vi situaciji, so:
– poslušati celotni pomen sporočenega: upoštevati vsebino po-
vedanega in prepoznati odnos sogovornika, njegova stališča in
čustva v povezavi z vsebino;
– odzivati se na čustva sogovornika: v nekaterih primerih oz. oko-
liščinah so čustva in občutki sogovornika celo pomembnejši od
vsebine – v takih primerih skuša aktivni poslušalec sam pri sebi
odgovoriti na vprašanja, kaj mu skuša sogovornik povedati,
kako vidi situacijo in kakšen pomen ima to zanj;
– prepoznavati vse znake v komunikaciji, besedne kot nebesedne;
– preverjati razumevanje: v komunikaciji je pomembno nenehno
preverjati, ali sporočeno razumemo tako kot sogovornik; naju-
streznejša načina sta povzemanje in parafraziranje – povzema-
nje pomeni z besedami sogovornika na kratko ponoviti slišano,
parafraziranje pa, da s svojimi besedami izrazimo tisto, kar z
besedami in dejanji sporoča sogovornik.
Preglednica 2: Izhodiščna vprašanja za ocenjevanje stopnje aktivnega poslušanja
sogovornika
1 (nikoli) 2 (redko), 3 (vča-
sih), 4 (pogosto) 5 (vedno) Značilnost aktivnega poslušanja
Sogovornika nikoli ne prekinjam in ne dokončujem njegovih
1 2 3 4 5
misli, če naredi premor.
Pozoren sem na hitrost, ton in jakost njegovega glasu, na obraz-
1 2 3 4 5 no mimiko in kretnje ter na ostale neverbalne znake; poglejte
sogovorniku v oči.
1 2 3 4 5 Osredotočim se na sogovornikov psihični svet.
Razmislim, kaj je za sogovornika pomembno, kaj ga usmerja,
1 2 3 4 5
zakaj tako razmišlja itd.
Poskusim se vživeti v situacijo svojega sogovornika. Poiščem
odgovore v njegovi notranjosti. Pozoren sem na njegove vred-
1 2 3 4 5
note, stališča, želje, zanimanja in zamisli, ki ga vodijo v njego-
vem delovanju.
Sogovornika poslušam z odprtim srcem. Le tako lahko ugoto-
1 2 3 4 5 vim, kakšen odnos ima do sebe, do mene in do vsebine, o kate-
ri govori.
Ko poslušam, ne dovolim govoriti svojim mislim, ki želijo biti
1 2 3 4 5
pametnejše od tistega, ki ga poslušam.
1 2 3 4 5 Potlačim svojo željo po pogovoru, ne klepetam.
1 2 3 4 5 Ignoriram presojanje.
Skoncentriram se na glavni dogodek. Naredim si preslikavo
1 2 3 4 5
ključnih dogodkov pogovora.
641