Page 643 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 643

V.2 ∙ modeli in tehnike za ravnanje v etično občutljivih situacijah

                 Elementi aktivnega poslušanja po Rogersu in Farsonu (1957), ki jih
            lahko uporabimo kot dragocen vir dodatnih informacij v etično občutlji-
            vi situaciji, so:

            –    poslušati celotni pomen sporočenega: upoštevati vsebino po-
                 vedanega in prepoznati odnos sogovornika, njegova stališča in
                 čustva v povezavi z vsebino;
            –    odzivati se na čustva sogovornika: v nekaterih primerih oz. oko-
                 liščinah so čustva in občutki sogovornika celo pomembnejši od
                 vsebine – v takih primerih skuša aktivni poslušalec sam pri sebi
                 odgovoriti  na vprašanja,  kaj mu skuša  sogovornik  povedati,
                 kako vidi situacijo in kakšen pomen ima to zanj;
            –    prepoznavati vse znake v komunikaciji, besedne kot nebesedne;
            –    preverjati razumevanje: v komunikaciji je pomembno nenehno
                 preverjati, ali sporočeno razumemo tako kot sogovornik; naju-
                 streznejša načina sta povzemanje in parafraziranje – povzema-
                 nje pomeni z besedami sogovornika na kratko ponoviti slišano,
                 parafraziranje pa, da s svojimi besedami izrazimo tisto, kar z
                 besedami in dejanji sporoča sogovornik.

            Preglednica 2: Izhodiščna vprašanja za ocenjevanje stopnje aktivnega poslušanja
            sogovornika

              1 (nikoli) 2 (redko), 3 (vča-
               sih), 4 (pogosto) 5 (vedno)     Značilnost aktivnega poslušanja
                                    Sogovornika nikoli ne prekinjam in ne dokončujem njegovih
                   1    2    3    4    5
                                    misli, če naredi premor.
                                    Pozoren sem na hitrost, ton in jakost njegovega glasu, na obraz-
                   1    2    3    4    5  no mimiko in kretnje ter na ostale neverbalne znake; poglejte
                                    sogovorniku v oči.
                   1    2    3    4    5  Osredotočim se na sogovornikov psihični svet.
                                    Razmislim, kaj je za sogovornika pomembno, kaj ga usmerja,
                   1    2    3    4    5
                                    zakaj tako razmišlja itd.
                                    Poskusim se vživeti v situacijo svojega sogovornika. Poiščem
                                    odgovore v njegovi notranjosti. Pozoren sem na njegove vred-
                   1    2    3    4    5
                                    note, stališča, želje, zanimanja in zamisli, ki ga vodijo v njego-
                                    vem delovanju.
                                    Sogovornika poslušam z odprtim srcem. Le tako lahko ugoto-
                   1    2    3    4    5  vim, kakšen odnos ima do sebe, do mene in do vsebine, o kate-
                                    ri govori.
                                    Ko poslušam, ne dovolim govoriti svojim mislim, ki želijo biti
                   1    2    3    4    5
                                    pametnejše od tistega, ki ga poslušam.
                   1    2    3    4    5  Potlačim svojo željo po pogovoru, ne klepetam.
                   1    2    3    4    5  Ignoriram presojanje.
                                    Skoncentriram se na glavni dogodek. Naredim si preslikavo
                   1    2    3    4    5
                                    ključnih dogodkov pogovora.
                                                                              641
   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648