Page 644 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 644

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

              1 (nikoli) 2 (redko), 3 (vča-    Značilnost aktivnega poslušanja
               sih), 4 (pogosto) 5 (vedno)
                                    Ne vznemirjam sogovornika s tem, da gledam na uro, brskam
                   1    2    3    4    5
                                    po papirjih, kažem zlovoljen obraz ipd.
                                    Ne reagiram negativno na neprijetne novice, podatke. Čeprav
                   1    2    3    4    5  je sporočilo neprijetno, je lahko zelo pomembno zame in moje
                                    nadaljnje delo.
                                    Izogibam se nepristnemu načinu komuniciranja. Moje besede
                   1    2    3    4    5
                                    so skladne z mojo govorico telesa.
                                    Sem strpen do počasnega sogovornika. Omogočim mu čas, da
                   1    2    3    4    5  pove. Pomagam mu pri iskanju ustreznega izraza. Vprašam ga
                                    po pomenu rečenega. Spodbujam ga s priznanjem.
                                    Ne dovolim, da sogovornik zaide na stranpot. Prijazno ga
                   1    2    3    4    5  usmerim nazaj na temo razgovora. Ne zadržujem se preveč na
                                    podrobnostih.
                                    Zabeležim si pomembne podatke, dejstva, številke. Poslušam
                   1    2    3    4    5
                                    pazljivo, zapisujem malo.
                                    Med poslušanjem ne razmišljam, kaj bom odgovorili, ko bo so-
                   1    2    3    4    5
                                    govornik končal. Poslušam.
                                    Ne posvečam pozornosti raznim motnjam. Ne dovolim, da me
                   1    2    3    4    5  zmotijo naključni obiskovalci, telefon, drugi pogovori, obleka
                                    ali kretnja sogovornika.
                                    Sogovornika nikoli ne prekinjam in ne dokončujem njegovih
                   1    2    3    4    5
                                    misli, če naredi premor.

                 Višje ocene (štiri in pet) na posameznih postavkah pomenijo večjo
            prisotnost veščin aktivnega poslušanja pri posamezniku. V kolikor ima
            psiholog te veščine bolj izražene, to predstavlja varovalni dejavnik v pro-
            cesu etičnega odločanja. Oceni ena ali dva nasprotno kažeta na nefleksi-
            bilnost, neodprtost, nižjo občutljivost in manjšo kritičnost psihologa ter
            predstavljata dejavnik tveganja v procesu etičnega delovanja.

                 Čuječnost in vpliv čuječnosti na etičnost

            Zavedanje o etičnem vprašanju je ključna sestavina etičnih odločitev. Gre
            torej za zavedanje čutnih in kontekstualnih značilnosti, ki lahko spre-
            menijo posameznikovo sposobnost zaznavanja moralno pomembnih in-
            formacij in izboljšajo moralno vedenje. Čuječnost je definirana kot stanje
            povečane pozornosti in zavedanja, kaj se nam dogaja v danem trenutku
            (Ruedy in Schweitzer, 2010). Trening čuječnosti vpliva na moralno ob-
            delavo, deloma s spremembami v začetnem koraku, torej z odkrivanjem
            moralno pomembnih dražljajev (in situacij), posredovanih z okreplje-
            no aktivnostjo vidnega korteksa (Seeley idr., 2007). Številni mehanizmi,
            vključno z izboljšano sposobnostjo pozornosti, interoceptivnim zaveda-


            642
   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649