Page 644 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 644
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
1 (nikoli) 2 (redko), 3 (vča- Značilnost aktivnega poslušanja
sih), 4 (pogosto) 5 (vedno)
Ne vznemirjam sogovornika s tem, da gledam na uro, brskam
1 2 3 4 5
po papirjih, kažem zlovoljen obraz ipd.
Ne reagiram negativno na neprijetne novice, podatke. Čeprav
1 2 3 4 5 je sporočilo neprijetno, je lahko zelo pomembno zame in moje
nadaljnje delo.
Izogibam se nepristnemu načinu komuniciranja. Moje besede
1 2 3 4 5
so skladne z mojo govorico telesa.
Sem strpen do počasnega sogovornika. Omogočim mu čas, da
1 2 3 4 5 pove. Pomagam mu pri iskanju ustreznega izraza. Vprašam ga
po pomenu rečenega. Spodbujam ga s priznanjem.
Ne dovolim, da sogovornik zaide na stranpot. Prijazno ga
1 2 3 4 5 usmerim nazaj na temo razgovora. Ne zadržujem se preveč na
podrobnostih.
Zabeležim si pomembne podatke, dejstva, številke. Poslušam
1 2 3 4 5
pazljivo, zapisujem malo.
Med poslušanjem ne razmišljam, kaj bom odgovorili, ko bo so-
1 2 3 4 5
govornik končal. Poslušam.
Ne posvečam pozornosti raznim motnjam. Ne dovolim, da me
1 2 3 4 5 zmotijo naključni obiskovalci, telefon, drugi pogovori, obleka
ali kretnja sogovornika.
Sogovornika nikoli ne prekinjam in ne dokončujem njegovih
1 2 3 4 5
misli, če naredi premor.
Višje ocene (štiri in pet) na posameznih postavkah pomenijo večjo
prisotnost veščin aktivnega poslušanja pri posamezniku. V kolikor ima
psiholog te veščine bolj izražene, to predstavlja varovalni dejavnik v pro-
cesu etičnega odločanja. Oceni ena ali dva nasprotno kažeta na nefleksi-
bilnost, neodprtost, nižjo občutljivost in manjšo kritičnost psihologa ter
predstavljata dejavnik tveganja v procesu etičnega delovanja.
Čuječnost in vpliv čuječnosti na etičnost
Zavedanje o etičnem vprašanju je ključna sestavina etičnih odločitev. Gre
torej za zavedanje čutnih in kontekstualnih značilnosti, ki lahko spre-
menijo posameznikovo sposobnost zaznavanja moralno pomembnih in-
formacij in izboljšajo moralno vedenje. Čuječnost je definirana kot stanje
povečane pozornosti in zavedanja, kaj se nam dogaja v danem trenutku
(Ruedy in Schweitzer, 2010). Trening čuječnosti vpliva na moralno ob-
delavo, deloma s spremembami v začetnem koraku, torej z odkrivanjem
moralno pomembnih dražljajev (in situacij), posredovanih z okreplje-
no aktivnostjo vidnega korteksa (Seeley idr., 2007). Številni mehanizmi,
vključno z izboljšano sposobnostjo pozornosti, interoceptivnim zaveda-
642