Page 37 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 37
Analiza diskurza
Raziskovanje ozadja nastanka gradiva
Drugi korak temelji na celovitejšem pregledu ozadja gradiva, ki bo analizi-
rano. To pomeni, da se natančneje pozanimamo o osebi ali instituciji, ki je
izvorna avtorica gradiva. Kako je ozadje predstavljeno, je odvisno od vrste
gradiva, ki ga analiziramo. Pogledamo, ali gre za prispevek v časopisu, za fo-
rum ali za intervju ipd. Vedno preverimo značilnosti in posebnosti osebe, ki
je pisala prispevek ali podajala odgovore, ter institucije ali spletne platforme,
ki je besedilo objavila.
Priprava gradiva za analizo
V primeru, da imamo različne vrste gradiva, ki ga bomo analizirali, je gradiva
priporočljivo oštevilčiti in v celoti prenesti v digitalno obliko.
Kodiranje gradiva
Tudi pri analizi diskurzagradivo kodiramo.Zaanalizo diskurzajeposebejzna-
čilno, da uvodoma teoretično opišemo svoje kategorije kodiranja.¹⁹ To so ka-
tegorije, ki jih določimo glede na zastavljena raziskovalna vprašanja, in pri-
čakujemo, da jih bomo zasledili v gradivu ter s pomočjo njih pridobili nove
informacije. Torej gre za deduktivni proces analiziranja.
Nato sledita pregled besedila in presoja, ali so omenjene kategorije priso-
tne. Pri nadaljnji, oz. tudi pri ponovni, analizi zbranega gradiva lahko obli-
kujemo tudi podkategorije, če so potrebne. Za namen analize določenega
diskurza dodatno opravimo še podrobnejšo analizo, s pomočjo katere pri-
dobimo kode. Obseg kodiranja je odvisen od tega, koliko informacij ocenju-
jemo, da nam lahko gradivo še ponuja.
Kako poteka celoten proces kodiranja, je odvisno tudi od vrste gradiva, ki
ga analiziramo, in tudi od tega, ali bomo uporabili ročno kodiranje ali kodira-
nje s pomočjo računalniškega programa.
Preučitev strukture besedila
Ko so sklopi besedila (diskurza) kodirani, lahko ugotavljamo, ali se med seboj
prekrivajo, razlikujejo oz. v kakšnem odnosu so si med seboj.
Zbiranje in preučitev diskurzivnih izjav
Ko imamo dobro predstavo o celotnem besedilu, se osredotočimo na posa-
mezne izjave, fragmente ali dele diskurza. Dober način za to je, da izberemo
¹⁹ Iz tega lahko sklepamo, da gre za obraten proces kot pri kvalitativni vsebinski analizi. Prvotno
se oblikujejo kategorije, nato podkategorije in po potrebi kode.
37