Page 38 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 38

Urejanje podatkov in kvalitativna obdelava podatkov


                  vse izjave z določeno kodo in preučimo, kaj povejo ali izražajo o posame-
                  znem diskurzivnem sklopu. Zbirka izjav nam omogoči, da začrtamo, katere
                  »resnice« določa besedilo o vsaki večji temi.

                  Ugotavljanje kulturnih referenc
                  Ugotovili smo, kakšen je kontekst izvornega gradiva. Na tej stopnji ali ko-
                  raku pa razmislimo, kako kontekst podaja argument. Poskušamo odgovoriti
                  na vprašanja, kot so npr.:

                     – Ali gradivo vsebuje reference na druge vire, ali napeljuje na poznavanje
                       druge teme?
                     – Kakšen pomen besedilo pripisuje drugim virom?

                    Iskanje odgovorov na taka in podobna vprašanja pomaga ugotoviti, kateri
                  funkciji služi medbesedilnost.

                  Prepoznavanje retoričnih in jezikovnih mehanizmov
                  Ta korak je eden najzahtevnejših, saj od raziskovalca zahteva podrobno pre-
                  učevanje, kako diskurz deluje. Ugotavlja se, kako različne izjave delujejo na
                  ravni jezika. Raziskuje se npr., ali imajo skupine oseb, ki imajo skupno kon-
                  tekstualno ozadje, tudi skupno izrazoslovje (npr. dijaški jezik, učiteljski jezik
                  itd.).
                    Posebno pozornost namenjamo slovničnim značilnostim, npr. temu, ka-
                  tere zaimke uporabljajo osebe pri podajanju izjav. Analiza uporabljenih pri-
                  devnikov in prislovov nam lahko pove veliko več o sodbah ljudi. Pomemben
                  je tudi pregled uporabe aktivnih in pasivnih stavkov (npr.: »Smo pod priti-
                  skom« ali »Oseba X nas postavlja pod pritisk«). Pasivne besedne zveze in ne-
                  osebni samostalniki so običajen način prikrivanja odnosov ter izogibanja od-
                  govornosti. S podrobno analizo lahko te posebnosti zaznamo.
                    Glede retoričnih in literarnih figur je koristno preveriti, ali lahko v besedilu
                  prepoznamo in označimo katerega od naslednjih petih elementov: alego-
                  rije, metafore, primerjave, frazeme in pregovore. Pri prisotnosti teh elemen-
                  tov posebej preučimo, kako oblikujejo pomen določenih izjav.
                    Pozornost namenimo tudi neposrednemu in posrednemu govoru. Tu gre
                  za to, ali besedilo vključuje citate oz. ali so zapisani v parafrazirani obliki. V
                  obeh primerih bi morali izslediti izvirne fraze, da vidimo, kakšen je bil njihov
                  kontekst in kakšno funkcijo imajo v izvornem gradivu.
                    Preverimo tudi, ali besedilo vključuje izjave o tem, kaj bi »moralo« ali bi
                  »lahko« bilo. Takšni stavki lahko ustvarijo občutek nujnosti, služijo kot poziv


                  38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43