Page 42 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 42
Urejanje podatkov in kvalitativna obdelava podatkov
jalen, fleksibilen pa tudi sistematičen način, vse pa opravi zelo hitro (Muhr,
1997).Njegovarabajeprimernanegledenapodročjeraziskovanja.²¹ Program
nudi integriran način dela s podatki, kar pomeni, da je orodje za vizualizacijo
in analizo, za organizacijo podatkov pa tudi za analitično delo in predstavitev
podatkov (ATLAS.ti, b.l.).
Izpostavili so štiri glavna načela programa ATLAS.ti (Muhr, 1997):²²
1. vizualizacijo, saj program omogoča vizualno predstavljivost komplek-
snih lastnosti in odnosov med njimi;
2. integracijo ali povezovanje, da ne izgubimo občutka za celoto, ko se
usmerjamo v detajle ali posebnosti, zato program nudi povezavo med
posameznimi deli;
3. naključnost, saj se tudi nepričakovano odkrije pomembne ugotovitve;
4. raziskovanje, saj pomeni sistematičeni pristop ali način analize podat-
kov in konstrukcijo ugotovitev.
Osrednjo funkcijo programa predstavljakodiranje,kiomogoča,dapro-
gramu »povemo«, kje v besedilu oz. podatkih so zanimive in pomembne in-
formacije. Kodiranje v tehničnem smislu preprosto pomeni dodelitev oznake
podatkovnemu odseku, kar izrazimo z oznako. Cilj označevanja je najti po-
datke (informacije), ki smo jih označili z imenom oznake.
Programska oprema uporablja besedi »koda« in »kodiranje«, tako kot je
značilno za skoraj vse računalniške programe. Izraza sta se ukoreninila zaradi
priljubljenosti utemeljene teorije, ko so se razvijali prvi programi v poznih
osemdesetih in zgodnjih devetdesetih letih (Friese, 2016; 2019).
Koda v programu ATLAS.ti je lahko preprost opis, koncept, kategorija ali
podkategorija. Programska oprema pa sama ne določa, kako uporabljati
kodo. Na voljo je samo kot element v orodni vrstici (Friese, b.l.). V programu
lahko mi določimo enote kodiranja (angl. quotation), tako, da potemnimo
del besedila, ki se nam zdi ustrezen za nadaljnjo obdelavo, ter ob označe-
nem besedilu (kodirni enoti), ki je nato v programu označena z vijugasto
črto, ob desnem robu napišemo kodo (Vogrinc, 2004).
Vogrinc (2004) navaja, da program omogoča štiri različne načine kodiranja
podatkov:
²¹ Priporočajo ga tudi za druge vede, npr. za antropologijo, ekonomijo, marketing, kriminologijo,
medicino, psihologijo, sociologijo ipd., tj. za vse vede, kjer se pričakuje kvalitativna obdelava
podatkov (Muhr, 1997).
²² Za navedena načela se uporablja kratica VISE: Visualization, Integration, Serendipity, Explora-
tion (Muhr, 1997).
42