Page 42 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 42

Urejanje podatkov in kvalitativna obdelava podatkov


                  jalen, fleksibilen pa tudi sistematičen način, vse pa opravi zelo hitro (Muhr,
                  1997).Njegovarabajeprimernanegledenapodročjeraziskovanja.²¹ Program
                  nudi integriran način dela s podatki, kar pomeni, da je orodje za vizualizacijo
                  in analizo, za organizacijo podatkov pa tudi za analitično delo in predstavitev
                  podatkov (ATLAS.ti, b.l.).
                    Izpostavili so štiri glavna načela programa ATLAS.ti (Muhr, 1997):²²

                     1. vizualizacijo, saj program omogoča vizualno predstavljivost komplek-
                       snih lastnosti in odnosov med njimi;
                    2. integracijo ali povezovanje, da ne izgubimo občutka za celoto, ko se
                       usmerjamo v detajle ali posebnosti, zato program nudi povezavo med
                       posameznimi deli;
                    3. naključnost, saj se tudi nepričakovano odkrije pomembne ugotovitve;
                    4. raziskovanje, saj pomeni sistematičeni pristop ali način analize podat-
                       kov in konstrukcijo ugotovitev.

                    Osrednjo funkcijo programa predstavljakodiranje,kiomogoča,dapro-
                  gramu »povemo«, kje v besedilu oz. podatkih so zanimive in pomembne in-
                  formacije. Kodiranje v tehničnem smislu preprosto pomeni dodelitev oznake
                  podatkovnemu odseku, kar izrazimo z oznako. Cilj označevanja je najti po-
                  datke (informacije), ki smo jih označili z imenom oznake.
                    Programska oprema uporablja besedi »koda« in »kodiranje«, tako kot je
                  značilno za skoraj vse računalniške programe. Izraza sta se ukoreninila zaradi
                  priljubljenosti utemeljene teorije, ko so se razvijali prvi programi v poznih
                  osemdesetih in zgodnjih devetdesetih letih (Friese, 2016; 2019).
                    Koda v programu ATLAS.ti je lahko preprost opis, koncept, kategorija ali
                  podkategorija. Programska oprema pa sama ne določa, kako uporabljati
                  kodo. Na voljo je samo kot element v orodni vrstici (Friese, b.l.). V programu
                  lahko mi določimo enote kodiranja (angl. quotation), tako, da potemnimo
                  del besedila, ki se nam zdi ustrezen za nadaljnjo obdelavo, ter ob označe-
                  nem besedilu (kodirni enoti), ki je nato v programu označena z vijugasto
                  črto, ob desnem robu napišemo kodo (Vogrinc, 2004).
                    Vogrinc (2004) navaja, da program omogoča štiri različne načine kodiranja
                  podatkov:


                ²¹ Priporočajo ga tudi za druge vede, npr. za antropologijo, ekonomijo, marketing, kriminologijo,
                  medicino, psihologijo, sociologijo ipd., tj. za vse vede, kjer se pričakuje kvalitativna obdelava
                  podatkov (Muhr, 1997).
                ²² Za navedena načela se uporablja kratica VISE: Visualization, Integration, Serendipity, Explora-
                  tion (Muhr, 1997).


                  42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47