Page 39 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 39
Računalniška obdelava kvalitativnih podatkov
k dejanju ali namigujejo na hipotetične scenarije. Nenazadnje pa v besedilu
preverimo, ali so v njem fraze, ki kažejo na dejanskost, npr. izrazi, kot so »se-
veda«, »očitno« ali »kot vsi vedo«; posebej pa tudi, kakšna »dejstva« besedilo
predstavlja v podporo navedenemu argumentu.
Interpretacija (razlaga) podatkov
Ko smo podatke analizirali, moramo zapisati, kaj nam analizirani podatki po-
vedo. V interpretaciji oz. razlagi vse rezultate povežemo, da bi pojasnili dis-
kurz in njegovo delovanje. Pri pisanju interpretacije analize diskurza je dobro
imeti v mislih naslednja vprašanja:
– Kdo je ustvaril gradivo, ki smo ga analizirali?
– Kakšno je njegovo/njihovo stališče do teme, ki smo jo preučevali?
– Kako argumenti posledično prispevajo k splošno sprejetemu poznava-
nju teme v času in kraju, ko in kjer je bila ta argumentacija podana?
– Komu bi lahko koristil diskurz, ki ga gradijo naši viri?
Predstavitev ugotovitev javnosti
Pri predstavitvi zbranih rezultatov, tako kot pri ostalih predstavitvah, izha-
jamo iz in poudarjamo nove ugotovitve, kaj smo zanimivega spoznali, koga
bi to zanimalo in zakaj ipd.
Kot smo zaznali, se analiza diskurza za razliko od ostalih analiz kvalitativnih
podatkov usmerja predvsem v pisni oz. govorjeni, verbalni in tudi neverbalni
jezik – torej v komunikacijo ali sporočanje, ki je osnova medosebnih odnosov
in zato vredno raziskovanja tudi na pedagoškem področju. Opazimo lahko
tudi, da se analiza diskurza povezuje s kvalitativno vsebinsko analizo, saj prav
tako vključujekodiranjegradiva,avobratni smeri,tj.odoblikovanjakategorij
do oblikovanja po potrebi tudi podkategorij in kod.
Računalniška obdelava kvalitativnih podatkov
Z računalniškimi programi si lahko pomagamo na različnih stopnjah kvali-
tativnega raziskovanja: npr. za pisanje beležk, transkripcije, urejanje bese-
dila, kodiranje, shranjevanje, pri iskanju in priklicu besedila, povezovanju po-
datkov, prikazovanju podatkov, prikazu teoretičnih izhodišč itd. (Kordeš in
Smrdu, 2015).
Na trgu je že kar nekaj računalniških programov, ki se lahko uporabljajo pri
obdelavi kvalitativnih podatkov. Med seboj se razlikujejo predvsem v tem, da
je vsak specializiran za določen proces oz. korak v procesu raziskovanja. Ne-
kateri programi, kot npr. ATLAS.ti, so obsežnejši in z njimi si lahko pomagamo
39