Page 60 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 60
Nekatere vrste raziskav v kvalitativnem raziskovanju
seboj preučimo, v nadaljevanju pa kode s podobnimi lastnostmi združujemo
v kategorije (Strauss in Corbin, 1990). Stopnja odprtega kodiranja označuje
neprestano usklajevanje kod in zbranih podatkov.
Osno kodiranje
Juliet Corbin in Strauss (1990) ločita osno (angl. axial coding)¹⁰ in selektivno
kodiranje, vendar poudarjata, da ni velike razlike med njima, razen na ravni
abstrakcije. Po njunem mnenju je osno kodiranje potrebno za raziskovanje
razmerij med kodami in kategorijami, ki so bile razvite v odprtem procesu
kodiranja.
Osno kodiranje zagotavlja okvir ali podlago za kodiranje, iz katerega se sin-
tetizirajo in organizirajo podatki v skladnejše, hierarhično strukturirane kate-
gorije ter podkategorije, ki dajo razsežnost nastajajočim konceptom. Namen
osnega kodiranja je preučiti in razviti odnose med delovnimi (nekončno obli-
kovane in nedefinirane) kategorijami ter podkategorijami, da bi zajeli tako
splošne lastnosti pojava kot dimenzijsko variacijo. Kljub navidezni linearno-
sti v opisu je postopek kodiranja običajno dinamičen, ponavljajoč se in neli-
nearen. Osno kodiranje od raziskovalcev zahteva, da nenehno spreminjajo in
preoblikujejo svoj nastajajoči konceptualni okvir, ko se preučuje več podat-
kov (Scott in Medaugh, 2017).
Pri osnem kodiranju so kategorije povezane s svojimi podkategorijami.
Tudi pri njem poteka nadaljnji razvoj kategorij in njihovo iskanje oz. ustre-
zna pojavnost. Glede na vsebino in skupne značilnosti so podkategorije po-
vezane s kategorijo.
Če uporabimo predhodni primer, to pomeni, da je treba takoj, ko med po-
datki opazimo ponovno nudenje tolažbe, kot navajata Juliet Corbin in Stra-
uss (1990), podatke natančno preučiti, da se ugotovijo pogoji, ki so povzročili
tolažbo, okolje tolažbe, interakcije med učiteljem in učencem ter posledice
tolažbe.
Če podatkov ne zbiramo in analiziramo izmenično, bodo v teoriji vrzeli, saj
nas analiza usmerja, na kaj naj se osredotočimo v procesu zbiranja podatkov
(npr. z intervjuji, opazovanjem ipd.).
Vsa hipotetična razmerja, predlagana deduktivno med osnim kodiranjem,
je treba šteti za začasna, dokler se večkrat ne preverijo glede na zbrane po-
datke. Deduktivno pridobljene domneve, ki ne vzdržijo v primerjavi z dejan-
skimi podatki, je treba revidirati ali zavreči. Posamezen dogodek ni zadostna
¹⁰ Namesto prevoda osno kodiranje lahko zasledimo tudi prevod »aksialno kodiranje« (Mesec,
1998;Vogrinc,2008).
60