Page 60 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 60

Nekatere vrste raziskav v kvalitativnem raziskovanju


                  seboj preučimo, v nadaljevanju pa kode s podobnimi lastnostmi združujemo
                  v kategorije (Strauss in Corbin, 1990). Stopnja odprtega kodiranja označuje
                  neprestano usklajevanje kod in zbranih podatkov.

                  Osno kodiranje
                  Juliet Corbin in Strauss (1990) ločita osno (angl. axial coding)¹⁰ in selektivno
                  kodiranje, vendar poudarjata, da ni velike razlike med njima, razen na ravni
                  abstrakcije. Po njunem mnenju je osno kodiranje potrebno za raziskovanje
                  razmerij med kodami in kategorijami, ki so bile razvite v odprtem procesu
                  kodiranja.
                    Osno kodiranje zagotavlja okvir ali podlago za kodiranje, iz katerega se sin-
                  tetizirajo in organizirajo podatki v skladnejše, hierarhično strukturirane kate-
                  gorije ter podkategorije, ki dajo razsežnost nastajajočim konceptom. Namen
                  osnega kodiranja je preučiti in razviti odnose med delovnimi (nekončno obli-
                  kovane in nedefinirane) kategorijami ter podkategorijami, da bi zajeli tako
                  splošne lastnosti pojava kot dimenzijsko variacijo. Kljub navidezni linearno-
                  sti v opisu je postopek kodiranja običajno dinamičen, ponavljajoč se in neli-
                  nearen. Osno kodiranje od raziskovalcev zahteva, da nenehno spreminjajo in
                  preoblikujejo svoj nastajajoči konceptualni okvir, ko se preučuje več podat-
                  kov (Scott in Medaugh, 2017).
                    Pri osnem kodiranju so kategorije povezane s svojimi podkategorijami.
                  Tudi pri njem poteka nadaljnji razvoj kategorij in njihovo iskanje oz. ustre-
                  zna pojavnost. Glede na vsebino in skupne značilnosti so podkategorije po-
                  vezane s kategorijo.
                    Če uporabimo predhodni primer, to pomeni, da je treba takoj, ko med po-
                  datki opazimo ponovno nudenje tolažbe, kot navajata Juliet Corbin in Stra-
                  uss (1990), podatke natančno preučiti, da se ugotovijo pogoji, ki so povzročili
                  tolažbo, okolje tolažbe, interakcije med učiteljem in učencem ter posledice
                  tolažbe.
                    Če podatkov ne zbiramo in analiziramo izmenično, bodo v teoriji vrzeli, saj
                  nas analiza usmerja, na kaj naj se osredotočimo v procesu zbiranja podatkov
                  (npr. z intervjuji, opazovanjem ipd.).
                    Vsa hipotetična razmerja, predlagana deduktivno med osnim kodiranjem,
                  je treba šteti za začasna, dokler se večkrat ne preverijo glede na zbrane po-
                  datke. Deduktivno pridobljene domneve, ki ne vzdržijo v primerjavi z dejan-
                  skimi podatki, je treba revidirati ali zavreči. Posamezen dogodek ni zadostna


                ¹⁰ Namesto prevoda osno kodiranje lahko zasledimo tudi prevod »aksialno kodiranje« (Mesec,
                  1998;Vogrinc,2008).


                  60
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65