Page 63 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 63
Utemeljena teorija
1. Ena od osnih kategorij vključuje osrednji pojav in je zato primerna kot
jedrna kategorija. Za kandidata za jedrno kategorijo je značilna for-
malna povezanost z vsemi ostalimi pomembnimi kategorijami in za-
vzema osrednji položaj v shemi izrazov.
2. Pogosto pa se izkaže, da je smiselno osrednji položaj, torej vlogo jedrne
kategorije, nameniti pojavu, na katerega se navezuje več kot ena osna
kategorija. V takem primeru se je treba ločiti od osnih kategorij in obli-
kovati novo kategorijo, ki nastane s povzemanjem ali preoblikovanjem
ene od obstoječih kategorij.
Med selektivnim kodiranjem navadno odkrijemo slabo razvite kategorije.
Njihova značilnost je predvsem v tem, da vključujejo majhno število kod in
niso vsebinsko nasičene. Da bi imela teorija razlagalno moč, morata imeti
vsaka kategorija in podkategorija konceptualno gostoto. Če tega ni, se lahko
raziskovalec vrne na teren ali ponovno pregleda svoje zapise, da pridobi do-
datne podatke, ki mu bodo omogočili zapolnitev vrzeli v teoriji (Corbin in
Strauss, 1990).
Selektivno kodiranje, kot zadnja stopnja, vključuje identifikacijo samo
enega od kodiranih pojavov, ki se zdijo v raziskavi osrednji. Prepoznamo ga,
kerjepovezan sštevilnimi drugimi elementi našegamodelaali kersepojavlja
visoko v hierarhiji kodiranja. Juliet Corbin in Strauss (1990) priporočata izbiro
ene same jedrne kategorije. Pomembno je, da okrog osrednjega pojava, ki ga
zgradimo in predstavlja jedrno kategorijo, zgodba združuje večino elemen-
tov (kategorij) naše raziskave (Gibbs, 2007). Juliet Corbin in Strauss (1990)
predlagata, da se pri oblikovanju jedrne kategorije ponovno vprašamo, kaj
je osnovni problem ali osnovna tema raziskave, na kar se bo nanašala teorija,
ki jo ustvarjamo, in o čem bo teorija govorila.
Jedrna kategorija lahko nastane tudi tako, da jo »dvignemo« kot eno izmed
ostalih kategorij, ki smo jih oblikovali pri osnem kodiranju, ali jo izpeljemo na
podlagivsehoblikovanihkategorij(StraussinCorbin,1990).Koodkrijejedrno
kategorijo, raziskovalec pozna osrednji pojav svojega raziskovanja in lahko
končno odgovori na raziskovalno vprašanje, pojavi pa se tudi rezultat razi-
skovalnega procesa – utemeljena teorija, ki je nastala iz podatkov (Vollstedt
in Rezat, 2019).
Pri oblikovanju jedrne kategorije so nam lahko v pomoč tudi različni dia-
grami, ki nam vizualno pokažejo, kako so se kategorije povezale. Diagrami¹⁴
predstavljajo oz. so del poročila izvedene analize (Corbin in Strauss, 1990).
¹⁴ Dva primera diagrama sta prikazana v poglavju »Oblikovanje ugotovitev in poročila«.
63