Page 63 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 63

Utemeljena teorija


                1. Ena od osnih kategorij vključuje osrednji pojav in je zato primerna kot
                  jedrna kategorija. Za kandidata za jedrno kategorijo je značilna for-
                  malna povezanost z vsemi ostalimi pomembnimi kategorijami in za-
                  vzema osrednji položaj v shemi izrazov.
               2. Pogosto pa se izkaže, da je smiselno osrednji položaj, torej vlogo jedrne
                  kategorije, nameniti pojavu, na katerega se navezuje več kot ena osna
                  kategorija. V takem primeru se je treba ločiti od osnih kategorij in obli-
                  kovati novo kategorijo, ki nastane s povzemanjem ali preoblikovanjem
                  ene od obstoječih kategorij.

               Med selektivnim kodiranjem navadno odkrijemo slabo razvite kategorije.
             Njihova značilnost je predvsem v tem, da vključujejo majhno število kod in
             niso vsebinsko nasičene. Da bi imela teorija razlagalno moč, morata imeti
             vsaka kategorija in podkategorija konceptualno gostoto. Če tega ni, se lahko
             raziskovalec vrne na teren ali ponovno pregleda svoje zapise, da pridobi do-
             datne podatke, ki mu bodo omogočili zapolnitev vrzeli v teoriji (Corbin in
             Strauss, 1990).
               Selektivno kodiranje, kot zadnja stopnja, vključuje identifikacijo samo
             enega od kodiranih pojavov, ki se zdijo v raziskavi osrednji. Prepoznamo ga,
             kerjepovezan sštevilnimi drugimi elementi našegamodelaali kersepojavlja
             visoko v hierarhiji kodiranja. Juliet Corbin in Strauss (1990) priporočata izbiro
             ene same jedrne kategorije. Pomembno je, da okrog osrednjega pojava, ki ga
             zgradimo in predstavlja jedrno kategorijo, zgodba združuje večino elemen-
             tov (kategorij) naše raziskave (Gibbs, 2007). Juliet Corbin in Strauss (1990)
             predlagata, da se pri oblikovanju jedrne kategorije ponovno vprašamo, kaj
             je osnovni problem ali osnovna tema raziskave, na kar se bo nanašala teorija,
             ki jo ustvarjamo, in o čem bo teorija govorila.
               Jedrna kategorija lahko nastane tudi tako, da jo »dvignemo« kot eno izmed
             ostalih kategorij, ki smo jih oblikovali pri osnem kodiranju, ali jo izpeljemo na
             podlagivsehoblikovanihkategorij(StraussinCorbin,1990).Koodkrijejedrno
             kategorijo, raziskovalec pozna osrednji pojav svojega raziskovanja in lahko
             končno odgovori na raziskovalno vprašanje, pojavi pa se tudi rezultat razi-
             skovalnega procesa – utemeljena teorija, ki je nastala iz podatkov (Vollstedt
             in Rezat, 2019).
               Pri oblikovanju jedrne kategorije so nam lahko v pomoč tudi različni dia-
             grami, ki nam vizualno pokažejo, kako so se kategorije povezale. Diagrami¹⁴
             predstavljajo oz. so del poročila izvedene analize (Corbin in Strauss, 1990).


           ¹⁴ Dva primera diagrama sta prikazana v poglavju »Oblikovanje ugotovitev in poročila«.


                                                                            63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68