Page 67 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 67

Utemeljena teorija


             pomeni uporabo najpomembnejših in najpogostejših kod za zmanjševanje
             ter ločevanje velikih količin podatkov. Zahteva odločitve o tem, katere zače-
             tne kode so najanalitičnejše in najustreznejše za kategorizacijo naših podat-
             kov.
               Prehod na osredotočeno kodiranje pa ni povsem linearen proces, saj, kot
             smo zapisali, utemeljena teorija ni linearen proces. To pomeni, da lahko pri
             njem določeni dogodki in izjave v besedilu, ki jih nismo razumeli ali jim ni-
             smo pripisali večjega pomena, za nas postanejo pomembni, kar pomeni, da
             se vrnemo na začetno kodiranje, kjer dodatno oz. podrobneje analiziramo
             določene dele besedila. Nekateri sodelujoči v raziskavi ali dogodkih bodo ek-
             splicitno povedali, kar je bilo v prejšnjih izjavah ali dogodkih implicitno. Ne-
             nadoma lahko vidimo in odkrijemo nekaj novega, kar nas usmeri, da znova
             preučimo podatke; takšne izkušnje nas bodo spodbudile, da bomo znova
             preučevali prejšnje podatke. Lahko ponovno kontaktiramo udeležence ra-
             ziskave in ponovno raziščemo teme, ki so bile morda zamolčane ali preveč
             implicitno izražene, da bi jih na začetku zaznali.
               Kot raziskovalci moramo biti aktivno vključeni v proces kodiranja. Osredo-
             točeno kodiranje preverja tudi naše predsodke o temi, ki jo raziskujemo. Ko-
             diranje je, kot lahko opazimo, sproti nastajajoč proces, med katerim se lahko
             razvijajo nepričakovane ideje in ugotovitve. Oblikovane kode lahko osvetlijo
             npr. določene dogodke ali izjave udeležencev, ki jim predhodno nismo pripi-
             sovali večje pomembnosti. Osredotočeno kodiranje prinaša oblikovanje ka-
             tegorij, ki se oblikujejo kot skupek več kod, ali pa se koda sama preoblikuje v
             kategorijo (Charmaz, 2006).


             Teoretičnokodiranje. Teoretično kodiranje se pojavi kot zadnja faza v procesu
             utemeljene teorije (Tie idr., 2019, po Charmaz, 2006). Njegov zagovornik je
             bil predvsem Glaser (1978), ki to kodiranje predstavlja kot prefinjeno raven
             kodiranja, ki sledi kodam, ki smo jih izbrali med osredotočenim kodiranjem
             (Charmaz, 2006).
               Kot navaja Kathy Charmaz (2006), so teoretične kode integrativne (pove-
             zane in združljive). Dajejo strukturo in pomen osredotočenim kodam, ki smo
             jih zbrali. Teoretične kode določajo možne odnose med kategorijami, ki smo
             jih razvili v osredotočenem kodiranju. Poleg tega ne le konceptualizirajo,
             kako so povezane naše vsebinske kode, ampak tudi pomikajo oz. pomagajo
             pri oblikovanju naše analitične zgodbe in interpretacije oz. razlage v teore-
             tično smer izgradnje teorije.
               Če začetno kodiranje »zlomi« in loči podatke, potem teoretične kode to
             »lomljeno zgodbo« spet združijo v novo celoto in tvorijo novo teorijo (Tie


                                                                            67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72