Page 68 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 68
Nekatere vrste raziskav v kvalitativnem raziskovanju
idr., 2019). Zato Glaser (1978) meni, da teoretične kode izključujejo potrebo
po osnem kodiranju, ki jo opisujeta Juliet Corbin in Straussu. Kathy Charmaz
(2006) dodaja,dajebrez uporabeosnegakodiranjanemogočepridobiti pod-
kategorije in povezave med njimi. Avtorica o teoretičnih kodah dodatno za-
piše, da izpilijo naše delo, ki se kaže v analitični ostrini.
Teoretične kode dodajo natančnost in jasnost, zato omogočajo, da naša
analiza postane koherentna in razumljiva. Kathy Charmaz (2006) poudarja,
da je teoretično kodiranje odvisno tudi od podatkov, ki jih imamo na voljo, in
od tega, kaj smo se od njih naučili in ugotovili. Od podatkov je odvisno, ko-
liko stopenj (družin kodiranj), kot omenja Kathy Charmaz, bomo izpeljali. Če
jih spretno uporabljamo, lahko teoretične kode izpilijo naše delo. Pojasnimo
lahko splošni kontekst in posebne pogoje, v katerih je očiten določen pojav.
Lahko določimo pogoje, pod katerimi se ta pojav spreminja, in orišemo nje-
gove posledice. Tako se lahko naučimo ter prikažemo strukturni in časovni
vrstni red pojava ter odkrijemo strategije udeležencev.
Skupni sestavni elementi vseh gradnikov utemeljene teorije
Predstavili smo tri predstavnike utemeljene teorije in njihove posebnosti
glede procesa ter poimenovanja stopenj z namenom, da raziskovalec lažje
presodi, kateri način njemu in njegovim ciljem raziskovanja najbolj ustreza.
Predstavitev naj mu pomaga tudi pri opisu procesa obdelave podatkov. V
nadaljevanju pa navajamo nekaj elementov, ki so sestavni del utemeljene
teorije, ne glede na njihove predstavnike.
»Memo« zapisi
Skozi celotno utemeljeno teorijo imajo pomembno vlogo sprotni zapisi, ki jih
imenujemo »memo« zapisi. Značilen je Glaser-Straussov (1967) moto »Stop
and memo!«, ki pomeni sprotno zapisovanje vseh idej, vrzeli in odnosov, ki
se nam porajajo med kodiranjem.
Zapisi imajo pomembno vlogo pri oblikovanju teorije, saj se raziskovalec
že med kodiranjem poglobi v vsebino in z »memo« zapisom ne pozabi po-
membnih ugotovitev oz. idej. »Memo« zapisi ponujajo možnost primerjave
podatkov, raziskovanja idej o pridobljenih kodah in nas usmerjajo k nadalj-
njemu zbiranju podatkov. Z njimi tudi postajamo vse analitičnejši in kode ra-
zumemo ter obravnavamo na poglobljenejši način. Pogosto se tudi zgodi,
da med analiziranjem določeni kodi določimo vlogo konceptualne katego-
rije (Charmaz, 2006).¹⁵
¹⁵ Konceptualna koda lahko postane konceptualna teorija.
68