Page 74 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 74
Oblikovanje ugotovitev in poročila
kvalitativne raziskave«, saj je kvalitativna raziskava osredotočena na pomen
in na sam proces oblikovanja pomena. Kvalitativni podatki sami po sebi ni-
majopomena,zatostatolikopomembnejšivlogaraziskovalcainnjegovaraz-
laga ali interpretacija.
Osnovni postopek pri poročanju o rezultatih kvalitativne raziskave je raz-
viti opise in teme iz podatkov ter predstaviti te opise in teme, ki izražajo več
perspektiv udeležencev in podrobne opise okolja ali posameznikov. Z upo-
rabo kvalitativne metodologije lahko rezultati zagotovijo tudi kronološko
pripoved posameznikovega življenja (narativna raziskava), podroben opis
njegovih izkušenj (fenomenologija), teorijo, ustvarjeno iz podatkov (uteme-
ljena teorija), skupino, ki si deli kulturo (etnografija), ali poglobljeno analizo
enega ali več primerov (študija primera) (Creswell in Creswell, 2018).
Zapis interpretacije podatkov ne glede na vrsto raziskave lahko temelji na
soočenju ugotovitev s podatki ali z informacijami, pridobljenimi iz literature.
Na ta način ugotovitve potrjujejo pretekle informacije ali se od njih razliku-
jejo. Prav tako lahko interpretacija odpira nova vprašanja, na katera je ko-
ristno poiskati odgovore in jih je raziskovalec vnaprej predvidel (Creswell,
2009).
Proces razlage ali interpretacije predstavlja tudi pomembne etične izzive,
saj vključuje proces transformacije. Gradivu, ki ga razlaga, raziskovalec daje
nov pomen, kar mu omogoča, da oblikuje tisto, kar o njem izve. S to močjo
preoblikovanja pomena je povezana odgovornost raziskovalca. Slednji mora
razmislitiotem,kakosamvplivanazbranogradivoinskateregazornegakota
bo začel razlago. Prav tako moramo biti pozorni na možne posledice svojih
trditev, posebej ko raziskujemo izkušnjo nekoga drugega (Willig, 2017).
Razlaga ali interpretacija v kvalitativni raziskavi tako vključuje več postop-
kov: npr. povzemanje splošnih ugotovitev, soočenje ugotovitev z literaturo,
razpravo o osebnem pogledu na ugotovitve ter navedbo omejitev in lahko
tudi prihodnjih raziskav (Creswell in Creswell, 2018). V številnih kvalitativnih
člankih raziskovalci na koncu besedila razpravljajo tudi o literaturi.
Z interpretacijo poskušamo razkriti in oblikovati teorijo. To bi lahko imeno-
vali tudi »gradnja teorije«, saj se nam pri tem postavljajo različna vprašanja,
ki se nanašajo predvsem na veljavnost ugotovitev in na njihov odraz prakse
oz. preučevanega pojava.
Kot smo že omenili, lahko »teorijo« tudi slikovno predstavimo, za kar se od-
ločajo mnogi kvalitativni raziskovalci. Že med obdelavo podatkov na osnovi
kodiranja se lahko oblikujejo različne sheme oz. diagrami, ki so nam v po-
moč pri prikazovanju in razlagi dobljenih rezultatov ter njihove vzročno-
posledične povezanosti. Na podlagi diagrama se lahko predstavi npr. model
74