Page 74 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 74

Oblikovanje ugotovitev in poročila


                  kvalitativne raziskave«, saj je kvalitativna raziskava osredotočena na pomen
                  in na sam proces oblikovanja pomena. Kvalitativni podatki sami po sebi ni-
                  majopomena,zatostatolikopomembnejšivlogaraziskovalcainnjegovaraz-
                  laga ali interpretacija.
                    Osnovni postopek pri poročanju o rezultatih kvalitativne raziskave je raz-
                  viti opise in teme iz podatkov ter predstaviti te opise in teme, ki izražajo več
                  perspektiv udeležencev in podrobne opise okolja ali posameznikov. Z upo-
                  rabo kvalitativne metodologije lahko rezultati zagotovijo tudi kronološko
                  pripoved posameznikovega življenja (narativna raziskava), podroben opis
                  njegovih izkušenj (fenomenologija), teorijo, ustvarjeno iz podatkov (uteme-
                  ljena teorija), skupino, ki si deli kulturo (etnografija), ali poglobljeno analizo
                  enega ali več primerov (študija primera) (Creswell in Creswell, 2018).
                    Zapis interpretacije podatkov ne glede na vrsto raziskave lahko temelji na
                  soočenju ugotovitev s podatki ali z informacijami, pridobljenimi iz literature.
                  Na ta način ugotovitve potrjujejo pretekle informacije ali se od njih razliku-
                  jejo. Prav tako lahko interpretacija odpira nova vprašanja, na katera je ko-
                  ristno poiskati odgovore in jih je raziskovalec vnaprej predvidel (Creswell,
                  2009).
                    Proces razlage ali interpretacije predstavlja tudi pomembne etične izzive,
                  saj vključuje proces transformacije. Gradivu, ki ga razlaga, raziskovalec daje
                  nov pomen, kar mu omogoča, da oblikuje tisto, kar o njem izve. S to močjo
                  preoblikovanja pomena je povezana odgovornost raziskovalca. Slednji mora
                  razmislitiotem,kakosamvplivanazbranogradivoinskateregazornegakota
                  bo začel razlago. Prav tako moramo biti pozorni na možne posledice svojih
                  trditev, posebej ko raziskujemo izkušnjo nekoga drugega (Willig, 2017).
                    Razlaga ali interpretacija v kvalitativni raziskavi tako vključuje več postop-
                  kov: npr. povzemanje splošnih ugotovitev, soočenje ugotovitev z literaturo,
                  razpravo o osebnem pogledu na ugotovitve ter navedbo omejitev in lahko
                  tudi prihodnjih raziskav (Creswell in Creswell, 2018). V številnih kvalitativnih
                  člankih raziskovalci na koncu besedila razpravljajo tudi o literaturi.
                    Z interpretacijo poskušamo razkriti in oblikovati teorijo. To bi lahko imeno-
                  vali tudi »gradnja teorije«, saj se nam pri tem postavljajo različna vprašanja,
                  ki se nanašajo predvsem na veljavnost ugotovitev in na njihov odraz prakse
                  oz. preučevanega pojava.
                    Kot smo že omenili, lahko »teorijo« tudi slikovno predstavimo, za kar se od-
                  ločajo mnogi kvalitativni raziskovalci. Že med obdelavo podatkov na osnovi
                  kodiranja se lahko oblikujejo različne sheme oz. diagrami, ki so nam v po-
                  moč pri prikazovanju in razlagi dobljenih rezultatov ter njihove vzročno-
                  posledične povezanosti. Na podlagi diagrama se lahko predstavi npr. model


                  74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79