Page 70 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 70

Nekatere vrste raziskav v kvalitativnem raziskovanju


                  vanega pojava, ali drugega načina, ali pripomočka zbiranja podatkov in se
                  usmerja predvsem v vsebino podatkov.

                  Teoretični izbor, teoretična nasičenost in teoretična občutljivost
                  Pomemben del utemeljene teorije sta tudi teoretični izbor in teoretična na-
                  sičenost ali teoretična saturacija. Dodajamo pa tudi teoretično občutljivost.

                  Teoretični izbor
                  Teoretični izbor pomeni, da raziskovalec sproti, med analiziranjem podatkov
                  ugotavlja, katere podatke mora še dodatno pridobiti, da bo lahko dopolnil,
                  natančno oblikoval in definiral svoje ugotovitve (Vogrinc, 2008).


                  Teoretična nasičenost
                  Teoretična nasičenost je za raziskovalca pomembna stopnja, saj mora znati
                  presoditi, ali je dovolj zbranega gradiva oz. ali je dovolj oblikovanih in v za-
                  dostni meri preverjenih ter ustreznih kod in kategorij. Teoretično nasičenost
                  lahko uporabimo tudi pri soočanju z novimi kategorijami. Pri izvedbi kodi-
                  ranja gradiva se nam nove kategorije lahko pojavijo šele po velikem številu
                  strani kodiranja. Na tej točki se marsikateri raziskovalec vpraša, ali naj se vrne
                  na začetek in ponovno kodira vse predhodno kodirane strani besedila ali naj
                  nadaljuje s kodiranjem. Glaser in Strauss (1967) predlagata, da naj razisko-
                  valec med postopkom kodiranja oblikuje novo kategorijo, kjer se pojavi, in
                  naj nadaljuje nekaj sto strani kodiranja ali dokler niso kodirani preostali (ali
                  dodatno zbrani) podatki, da vidi, ali je nova kategorija postala teoretično na-
                  sičena. Teoretična nasičenost nakazuje, da bo tisto, kar je bilo spregledano,
                  verjetno le malo vplivalo na spreminjanje teorije. V primeru, da se kategorija
                  ne nasiči, pa se mora raziskovalec vrniti na začetek in jo poskusiti nasičiti, če
                  je kategorija osrednjega pomena za končno teorijo.
                    Rezultati utemeljene teorije so za objavo primerni šele, ko je dosežena te-
                  oretična nasičenost. Takrat novo zbiranje podatkov (označeno s teoretičnim
                  izborom) ne vodi do novih ugotovitev in sprememb teorije, saj shema kate-
                  gorij ter njihove lastnosti in razmerja oz. odnosi ustrezajo novim podatkom
                  brez nadaljnjih sprememb (Taber, 2013).
                    Omenimonaj,daraziskovalcipogostonaredijonapakoalidajepomanjklji-
                  vost njihove obdelave v tem, da želijo nasičiti svoja spoznanja in ugotovitve
                  le z udeleženci raziskave, npr. da opravijo večkratne intervjuje z istimi ude-
                  leženci. Bolje je nasičiti kategorije tako, da v raziskavo vključimo nove ude-
                  ležence, dokler ni nabor podatkov popoln, kar se kaže v tem, da se podatki
                  začno ponavljati. Vrnitev k intervjuju z istimi udeleženci drugič ali tretjič je


                  70
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75