Page 71 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 71

Skupni sestavni elementi vseh gradnikov utemeljene teorije


             usmerjena v pridobitev podatkov za razširitev globine ali za odpravo vrzeli v
             nastajajoči analizi, medtem ko je intervju z dodatnimi udeleženci namenjen
             povečanju obsega in ustreznosti podatkov (Morse idr., 2002).
               Za dosego teoretične nasičenosti je dobro upoštevati naslednja načela
             (Morse, 1995):


                1. Med izbranimi sodelujočimi mora vladati kohezivnost. Večja kot bo ko-
                  hezivnost izbranih oseb, hitrejša bo nasičenost in manjša posplošlji-
                  vost.
               2. Nasičenost bo najhitrejedosežena,česeuporabi teoretični izbor.¹⁶ Sne-
                  žna kepa ali priročen izbor bo vplival na počasnejše doseganje nasiče-
                  nosti. Z naključnim izborom pa nasičenost morda nikoli ne bo dose-
                  žena, ker je izbor oseb lahko teoretično neustrezen ali pa so lahko na-
                  ključno izbrani slabi informatorji, katerih mnenja (zgodbe, pogledi itd.)
                  se ponavljajo, namesto da bi zagotovili nove informacije.
               3. Nasičimo vse različice, ki se pojavljajo v podatkih, dokler ni nasičena
                  vsaka različica ali perspektiva. Ko gradimo teorijo, poiščimo vse možne
                  hipotetične negativne primere in tem podatkom namenimo enako po-
                  zornost kot vodilni vsebini.
               4. Nasičeni podatki so bogati, polni in popolni. Nastala teorija je smiselna
                  in nima vrzeli.
               5. Bolj kot je nasičenost popolna, lažje je razviti celovit teoretični model.

             Teoretična občutljivost
             Teoretična občutljivost se nanaša na sposobnost preučevanja temeljnih
             predpostavk o področju, ki ga raziskujemo, in tega, kar smo prebrali, absor-
             birali ter uporabljali pri vsakdanjem razmišljanju. S povečanjem teoretične
             občutljivosti upoštevamo in si prizadevamo, da vse naše znanje in izkušnje
             upoštevamo v celotnem raziskovalnem procesu. Zavedamo se tudi tistega,
             česar ne poznamo.
               Teoretična občutljivost je pomembna za razvoj teorije, saj olajša vpogled v
             to, kaj je smiselno ali pomembno. Pomaga nam prepoznati in izločiti tiste po-
             datke, ki so ključni za novo in nastajajočo teorijo, ter v celoti razviti lastnosti
             in razsežnosti kategorij ter podkategorij. Pomembna je tudi za razumevanje
             razlik med gradniki utemeljene teorije, saj se v njej kaže ena izmed ključnih
             razlik medavtorji.Juliet Corbin in Strauss(2008) trdita,dajepregledliterature


           ¹⁶ V izvirnem besedilu sta uporabljena pojma »vzorčenje« in »vzorec«, ki ju mi nadomeščamo s
             pojmoma »izbor« in »sodelujoči v raziskavi«, kot smo že omenili.


                                                                             71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76