Page 71 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 71
Skupni sestavni elementi vseh gradnikov utemeljene teorije
usmerjena v pridobitev podatkov za razširitev globine ali za odpravo vrzeli v
nastajajoči analizi, medtem ko je intervju z dodatnimi udeleženci namenjen
povečanju obsega in ustreznosti podatkov (Morse idr., 2002).
Za dosego teoretične nasičenosti je dobro upoštevati naslednja načela
(Morse, 1995):
1. Med izbranimi sodelujočimi mora vladati kohezivnost. Večja kot bo ko-
hezivnost izbranih oseb, hitrejša bo nasičenost in manjša posplošlji-
vost.
2. Nasičenost bo najhitrejedosežena,česeuporabi teoretični izbor.¹⁶ Sne-
žna kepa ali priročen izbor bo vplival na počasnejše doseganje nasiče-
nosti. Z naključnim izborom pa nasičenost morda nikoli ne bo dose-
žena, ker je izbor oseb lahko teoretično neustrezen ali pa so lahko na-
ključno izbrani slabi informatorji, katerih mnenja (zgodbe, pogledi itd.)
se ponavljajo, namesto da bi zagotovili nove informacije.
3. Nasičimo vse različice, ki se pojavljajo v podatkih, dokler ni nasičena
vsaka različica ali perspektiva. Ko gradimo teorijo, poiščimo vse možne
hipotetične negativne primere in tem podatkom namenimo enako po-
zornost kot vodilni vsebini.
4. Nasičeni podatki so bogati, polni in popolni. Nastala teorija je smiselna
in nima vrzeli.
5. Bolj kot je nasičenost popolna, lažje je razviti celovit teoretični model.
Teoretična občutljivost
Teoretična občutljivost se nanaša na sposobnost preučevanja temeljnih
predpostavk o področju, ki ga raziskujemo, in tega, kar smo prebrali, absor-
birali ter uporabljali pri vsakdanjem razmišljanju. S povečanjem teoretične
občutljivosti upoštevamo in si prizadevamo, da vse naše znanje in izkušnje
upoštevamo v celotnem raziskovalnem procesu. Zavedamo se tudi tistega,
česar ne poznamo.
Teoretična občutljivost je pomembna za razvoj teorije, saj olajša vpogled v
to, kaj je smiselno ali pomembno. Pomaga nam prepoznati in izločiti tiste po-
datke, ki so ključni za novo in nastajajočo teorijo, ter v celoti razviti lastnosti
in razsežnosti kategorij ter podkategorij. Pomembna je tudi za razumevanje
razlik med gradniki utemeljene teorije, saj se v njej kaže ena izmed ključnih
razlik medavtorji.Juliet Corbin in Strauss(2008) trdita,dajepregledliterature
¹⁶ V izvirnem besedilu sta uporabljena pojma »vzorčenje« in »vzorec«, ki ju mi nadomeščamo s
pojmoma »izbor« in »sodelujoči v raziskavi«, kot smo že omenili.
71