Page 141 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 141
Bralni pogovori s starejšimi kot oblika
učenja, pripovedovanja in povezovanja –
priložnost in izziv
Ana Vogrinčič Čepič
Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani
ana.vogrinciccepic@ff.uni-lj.si
Prispevek obravnava vlogo branja in knjig pri starejših, pri čemer se osredo-
toča predvsem na pomen pogovarjanja o branju kot možnem izhodišču za
narativno učenje in medsebojno povezovanje. Izhaja iz izsledkov avtoričinih
bralnih intervjujev s starejšimi in jih skuša osmisliti tako, da lahko koristijo pri
praktični izpeljavi bralnih druženj pa tudi izobraževalnih delavnic. V nadalje-
vanju predstavi ugotovitve informativne raziskave o delovanju bralnih skupin
po slovenskih domovih za starejše in ob upoštevanju domačih ter tujih do-
brih praks opiše nekaj konkretnih primerov skupinske bralne interakcije, zlasti
metodo t.i. »skupnega branja«. Sklepni del naslavlja izvedbene izzive takšnih
srečanj, zlasti kar se tiče vključevanja različnih profilov. Izkaže se namreč, da so
sodelujoči precej homogena skupina, ki jo povezujejo izobrazba, razredna pri-
padnost, finančno stanje pa tudi spol, in ti družbeni parametri so tudi tisti, ki
determinirajo načine preživljanja prostega časa ne glede na starost. Tudi zato
mora biti skrb za inkluzivno dobrobit starejših v resnici vedno skrb za blaginjo
vseh generacij.
Ključne besede: starejši, bralni pogovor, bralne skupine, narativno učenje, pro-
blem kontinuitete
Uvod
Moje zanimanje za raziskovanje starejših se je povsem spontano razvilo iz
moje primarne teme preučevanja, ki zadeva branje oz. bralne prakse. Na po-
govore o svojih bralnih navadah, ki sem jih organizirala v Vodnikovi domačiji,
so namreč – sploh na začetku – vztrajno prihajali zgolj in samo starejši bralci,
upokojenci oz. – kar je pomenljivo – upokojenke. Tako sem imela priložnost
spoznati ne le moč knjig in branja v t.i. tretjem življenjskem obdobju, pač pa
dobiti tudi vpogledvto,kako seposameznikovo branjeskozi časspreminjain
kako veliko o nas povedo izbor čtiva ter način branja in govorjenja o prebra-
nem. Refleksija o našem branju je tako izjemno bogat vir spoznanj in ponuja
pravi poligon učenja. Vse to mi je ponudilo dobro izhodišče za premislek o
možnih rabah branja v kontekstu starosti oz. staranja, in sicer tako na ravni
Ličen, N.,M. MezgecinD.Lahe, ur.2023. Homo senescens II: izbrane teme. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-314-2.141-163