Page 144 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 144

Ana Vogrinčič Čepič


                  Povprečna starost mojih 11 sogovornic je bila 65,3 leta, najstarejša je imela 81
                  let, najmlajša pa 62. V nadaljevanju bom poskusila povzeti vse tisto, kar je v
                  njihovem občutenju branja izstopilo kot skupno, in iz tega izvajala nadaljnjo
                  analizo.
                    Prepoznavno ponavljajoča se tema je gotovo razkošje časa, zaradi česar
                  lahko »moje« bralke berejo več kot kdaj prej in z manj slabe vesti, in to ne
                  glede na to, da so bili pri večini njihovi poklici tako ali drugače povezani z
                  branjem. Odvezanost od neposrednih delovnih obveznosti in – razen v dveh
                  primerih – tudi od dnevne skrbi za družinske člane omogoča veliko inten-
                  zivnejše druženje s knjigami. Kljub temu iz navade – iz časov, ko si niso mo-
                  gle ali dovolile privoščiti miru s knjigo – vse po vrsti in ne glede na količino
                  dnevnega branja največkrat še vedno berejo zvečer (ali vsaj tudi zvečer), pred
                  spanjem, kot da je to tisto edino ustrezno branje. Ta ritual je del priprave na
                  spanje in predstavlja pravo nujo. Tudi to, da berejo leže, je praviloma rezervi-
                  rano za čas pred spanjem. Dnevni podaljšek s knjigo v postelji je sprejemljiv
                  le izjemoma, denimo ob deževnem vikendu, ki daje odvezo, sicer pa ne. Mar-
                  sikateri sogovornici se še vedno zdi, da si morajo poležavanje s knjigo nekako
                  »zaslužiti«.
                    Otem,kako zelo jelahko to občutenjepogojeno z družbenimi pričakovanji
                  in normami, sogovornice med pogovorom sicer niso razmišljale, a Helen Tay-
                  lor, ki je več let raziskovala žensko branje leposlovja, ugotavlja, da je »branje
                  zvečer oz. pred spanjem prepoznavno utemeljeno s tem, da je to čas odveza-
                  nosti od dnevnih obveznosti in opravil« (Taylor 2019, 21), kot da je vse ostalo
                  nekakšna transgresija spodobnosti, krivdo ali slabo vest vzbujajoča praksa,
                  ki jo je bolje zatreti ne glede na spremembo življenjskih okoliščin oz. ritma.
                  Če mlajše sogovornice svoje bralne navade neposredno vežejo na omejene
                  možnosti, ki jih dopuščajo njihovi urniki, starejše, kljub temu, da deklarirano
                  uživajo v večjem razkošju časa, de facto še vedno živijo dediščino preteklih
                  omejitev.
                    Bolj kot v bralnih ritualih se nekakšna sproščenost tretjega življenjskega
                  obdobja kaže v večji svobodi pri izboru čtiva in manjši obremenjenosti s tem,
                  kajjetrebabrati in kdajsesmenadknjigo tudi obupati.Gospeimajo formiran
                  okus in lažje kot prej sledijo svojim preferencam. Večinoma berejo leposlovje
                  vseh vrst, med priljubljenimi žanri so kriminalke, pred spanjem imajo rade
                  poezijo in pogosto se vračajo k že prebranim knjigam, neredko tudi tistim iz
                  otroštva, celo k pravljicam. Mnoge sogovornice so v svojih pripovedovanjih
                  omenjale naslove iz otroštva in opisovale zgodnje izkušnje doživljanja knjig.
                  Kot ugotavlja Helen Taylor, od vseh bralnih obdobij v naših življenjih tisto v
                  otroštvuveljazanajintenzivnejše.Kasnejetepodobeiz zgodbredko tako po-


                  144
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149