Page 142 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 142

Ana Vogrinčič Čepič


                  individualne kot kolektivne prakse. O dokazano pozitivnih učinkih branja na
                  mentalno kondicijo in psihofizično blagostanje starejših je bilo sicer napisa-
                  nega že precej (Bavishi, Slade in Levy 2016; Jacobs 2017; Oatley 2016; Wilson
                  idr. 2013),¹ sama pa bi rada osvetlila njegov potencial za povezovalno in sku-
                  pnostno doživetje, osebno opolnomočenje in učenje. Razmislek o branju bo
                  potekal skozi opis pogovorov v Vodnikovi domačiji, bralnih praks v domovih
                  starejših občanov in v navezavi na nastajajoči program t.i. Bralno-literarne
                  pogovarjalnice v sklopu Modre fakultete.


                  Bralni intervjuji
                  Od aprila 2018 do pomladi 2022 sem v okviru programa Vodnikove domačije
                  – hiše branja, pisanja in pripovedovanja izpeljala 37 polstrukturiranih indivi-
                  dualnih intervjujev na temo branja. Gre za obliko fenomenološkega razisko-
                  vanja z namenom preučiti subjektivne, »živete« izkušnje posameznih sogo-
                  vornikov, v tem primeru njihovih bralnih življenj, navad, doživetij in s knjigo
                  povezanih ritualov. Branje v pomenu osebne prakse je kot študijsko temo
                  v zadnjih desetletjih 20. stoletja »naplavila« zgodovina knjige, predvsem v
                  kombinaciji z antropologijo vsakdanjega življenja, dodatni interes zanjo pa
                  je vzbudila transformacija knjižnih nosilcev v zaslonske naprave. V tej luči so
                  t.i. bralni intervjuji ena od najustreznejših kvalitativnih raziskovalnih pristo-
                  pov. Z njimi sem želela »v živo« zbrati gradivo za analizo sodobnega branja
                  kot vedènja, ki ima – ob kognitivni – tudi svojo materialno, telesno in emoci-
                  onalno dimenzijo, je fizično umeščeno v čas in prostor ter se udejanja v ritua-
                  lih različnih stilov, ki se spreminjajo glede na življenjske okoliščine. Te seveda
                  pomembno vplivajo tudi na naše bralno doživljanje.
                    Pogovore, ki so se osredotočali na branje za užitek in prosti čas, sem vodila
                  približno enkrat ali dvakrat na mesec, izmenjaje v dopoldanskem in popol-
                  danskem terminu. Do pomladi 2020 so potekali v prostorih domačije, pravi-
                  loma v t.i. sobi za pisanje, in trajali od ene do dve uri, ob nastopu epidemije
                  pa smo se preselili na splet in se pogovarjali preko Zooma. Posnete intervjuje
                  sem transkribirala, osebne podatke (starost, izobrazba, poklic) pa anonimizi-
                  rala.
                    Vabilo za sodelovanje pri pogovorih je bilo sprva tedensko, kasneje pa vsaj
                  enkrat mesečno objavljeno v programskem novičniku Vodnikove domačije


                 ¹ Raziskave poudarjajodobrodejne učinke branja (še posebejknjig),kot so:večjakognitivnakon-
                  dicija, manj stresa, krepitev spomina, kakovostnejši spanec, spretnejše socialne veščine, višja
                  inteligenca, večja empatija, boljše analitično razmišljanje, ostrejša koncentracija, daljše življe-
                  nje.


                  142
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147