Page 156 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 156

Ana Vogrinčič Čepič


                  tivna notranja življenja. Metoda skupnega branja je spretna interakcija med
                  besedilom, skupino in posameznim udeležencem.¹⁷
                    S pomočjo transkripcij so raziskovalci ugotovili, da na takšnih srečanjih ne-
                  malokrat pride do dragocenih »prebojev«, ko se sicer povsem odsoten član
                  skupine nenadoma lucidno odzove na prebrano ali zgolj neverbalno reagira
                  na nek komentar. Figurativni in ekspresivni jezik naj bi še dodatno spodbujal
                  k oblikovanju lastnih podob ter metafor in nas silil čez okvire naših vsakda-
                  njih življenj. Tudi zato ima skupno branje (še zlasti poezije) po raziskavah so-
                  deč pozitiven učinek na ljudi z demenco in na tiste, ki trpijo za depresijo ali
                  kakšno kronično bolečino, a blagodejno je za vse, tudi zunaj skrbstvenih in
                  zdravstvenih zavodov (Raes 2021). Navdušenje, ki ga lahko zaneti takšno dru-
                  ženje, je glavni vir zadovoljstva, in to ne glede na intenzivnost sodelovanja
                  (Cavanaugh in Blanchard-Fields 2011, 478).
                    Kombinacija opisanih aktivnosti ponuja različne možnosti za bolj in manj
                  intenzivna sodelovalnabralnasrečanjasstarejšimiinštevilnaizhodišča za
                  biografsko narativno učenje.

                  Izvedbeni izzivi: problem inkluzivnosti in kontinuitete
                  Branje se zdi ena najprimernejših prostočasnih aktivnosti za starejše, saj ne
                  terja veliko fizične moči in ga – če jim le ne opeša vid – zmorejo tudi šibki in
                  bolehni pa tudi tisti, ki lahko samo še ležijo. Ampak raziskave prostočasnega
                  udejstvovanja pri 65 in večletnikih kažejo, da je takšno prepričanje zmotno
                  in stereotipno. Razlog je preprost: »Starost pač ni najboljši indikator prosto-
                  časnih dejavnosti« (Moody in Sasser 2015, 31). Starejši ljudje niso vsi enaki, in
                  če jih ne ovira zdravje, na njihovo preživljanje časa veliko bolj kot število pre-
                  živelih let vplivajo dejavniki, kot so spol, razredna pripadnost, izobrazba in
                  družbeno-ekonomski status pa tudi kraj bivanja (Ramovš 2013, 139).
                    Kot je nakazala že opisana izkušnja z bralnimi intervjuji, so bili moji bralci
                  izobražene gospe srednjega razreda, ki so brale od nekdaj in zato tudi na sta-
                  rejša leta. Ob vseslovenski raziskavi branosti tudi analiza medijskih in kultur-
                  nih praks starejših prebivalcev pokaže, da imajo ti visoko stopnjo bralnih na-
                  vad (kar 40  naj bi jih redno bralo knjige, revije in časopise pa celo 85 ),
                  da torej več berejo tisti starejši, ki imajo boljšo izobrazbo in višje pokojnine
                  (Švab 2013, 381–388, 550). In so – tudi zato – brali že prej. Nihče od mojih so-
                  govornikov ni povedal, da je začel brati, ko se je upokojil, ker je imel naenkrat
                  več časa. Niti slednje ni bilo razlog, da bi kdo postal bralec med pandemijo.


                 ¹⁷ Opis povzemam iz izobraževalnega seminarja na temo skupnega branja v izvedbi organizacije
                  FELA (Federation of European Literary Associations), ki sem se ga udeležila spomladi 2022.


                  156
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161