Page 154 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 154

Ana Vogrinčič Čepič


                    Takšne in podobne ugotovitve bi bile potem lahko uporabna osnova za
                  oblikovanje smernic, predlogov in primerov dobrih praks, kar bi olajšalo sis-
                  temsko uvajanje bralnih druženj tudi v tistih domovih (knjižnicah, zavodih
                  itd.), kjer jih še ni. To se mi zdi še posebej pomembno zato, ker naj bi bili po
                  raziskavah sodeč starejši v domovih manj vključeni v prostočasne aktivnosti
                  kot tisti zunaj njih (Silverstein in Parker 2002, 545). Izobraževanja za mode-
                  ratorje bralnih klubov so se v zadnjih letih močno namnožila,¹³ marsikaj se
                  je premaknilo tudi na področju usposabljanja za delo s starejšimi bralci¹⁴ in
                  veliko je pobud prostovoljcev,¹⁵tako da nekaj gradiva na to temo že imamo,
                  potrebujemo pa več izkušenj »s terena«, zato je nabor informacij o dosedanji
                  praksi toliko dragocenejši.


                  Bralno-literarna pogovarjalnica
                  V nadaljevanju bom poskusila na osnovi svojih izkušenj z intervjuji očrtati ne-
                  kaj možnih različic bralnih pogovorov, ki zaradi načina, kako so zastavljeni,
                  ponujajo izhodišča za narativno učenje in model za izvedbo delavnic. Pred-
                  stavljajo tudi osnovo za načrtovano bralno-literarno pogovarjalnico, ki jo
                  snujem v okviru Modre fakultete. V njej želim razviti veščino samoopazova-
                  nja lastnih bralnih praks in bralnega doživljanja, krepiti bralno kondicijo in
                  udeležence »uriti« v artikuliranju ter ubesedovanju bralnih doživetij, hkrati
                  pa skozi interpretacijo prebranega odpirati možnosti povezovalnega pogo-
                  vora o številnih osebno-življenjskih temah. Sodelujoči bi sproti tudi širše spo-
                  znavali področje branja, njegovo zgodovino in pristope raziskovanja branja.
                  Kot osnova srečanj so zamišljeni polstrukturirani pogovori, vsakokrat z raz-
                  ličnimi izhodišči: eno bi bilo namenjeno premišljevanju o naših bralnih nava-
                  dah; drugič bi udeleženci s seboj prinesli kupček izbranih, zanje pomembnih
                  knjig; spet tretjič bi govorili o knjigah iz otroštva in literarnih junakih, ki so


                 ¹³ Gl.npr.webinarje priKulturno-umetniškem društvu Pólice Dubove (b.l.);tudivInštitutu Antona
                  Trstenjaka za gerontologijo in medgeneracijsko sožitje tradicionalno izvajajo tečaje za mode-
                  ratorje bralnih skupin, v tem okviru je izšel celo praktični priročnik (Ramovš 2015).
                ¹⁴ Mestna knjižnica Ljubljana svoje zaposlene redno usposablja za delo s starejšimi, izvaja sve-
                  tovanja, pripravlja razpise in tečaje za starejše itd. (prim. »Vsebinsko in finančno poročilo o iz-
                  vajanju posebnih nalog osrednje območne knjižnice«, Mestna knjižnica Ljubljana 2022). Smer-
                  nice za oblikovanje storitev za starejše so v Mestni knjižnici Ljubljana pripravili že v letu 2016
                  (Resman 2016). Inštitut za novo revijo je v okviru projekta Zgodbe staranja l. 2018 organiziral te-
                  matsko konferenco, izdali so tudi publikacijo Knjigenatemostaranjainstarosti (BilbaninJamnik
                  2018).
                ¹⁵Naj na tem mestu omenim legendarno Lado Zei, ki od l. 2018 vsak prvi četrtek v mesecu v Vo-
                  dnikovi domačiji vodi skupino Glasno branje za starejše, in pa Adrijano Konjedič, ki po Krasu
                  preureja zapuščene avtobusne postaje v male čitalnice (Maselj 2022, 12).


                  154
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159