Page 114 - Politike človekovih pravic
P. 114

2  Obrazi politik(e) in človekovih pravic

                Heglu pa odločitev (angl. ethics of decision), s čimer slednji vpelje tudi
                razliko med etičnim in moralnim, ko prvo povezuje z reakcijo oz. ta-
                kojšnim odzivom, drugo pa z refleksijo (Badiou, 2001, str. 1–2).
                  Ukvarjanje z vrednotami, posebej v povezavi z vprašanji etike in
                morale, se na primeru človekovih pravic lahko odraža tudi v različnih
                kritičnih, pogosto konfliktnih primerih, med katerimi v nadaljevanju na-
                vajamo tri najpogostejše in hkrati tudi najtemeljnejše.
                  Ideja vrednot sama v sebi nosi mnogo subjektivnosti, ki se kažejo pre-
                ko prevlade osebnih pogledov in interesov, notranjih občutij, sledenja
                splošnim prepričanjem, kar pa za pošteno in glede na različne skupine
                uravnoteženo presojo ni dovolj (Davidson, 2005, str. 85–99). V izogib
                tovrstnim ozkim, osebno motiviranim pogledom na (praviloma lastne)
                pravice so bile seveda vzpostavljeni številne pravne regulative in zaščite,
                etični kodeksi pa tudi pravila ter posebna etika raziskovanja in preučeva-
                nja človekovih pravic, o čemer podrobneje pišemo v naslednjih poglavjih.
                  Druga, praviloma neposredna in običajno pričakovana posledica su-
                bjektivnega dojemanja človekovih pravic pa je konflikt vrednot. Mnogo-
                krat lahko neka rešitev oz. stanje predstavlja vrednoto za eno skupino,
                za drugo pa prav nasprotno. Še huje je, če ena skupina zase pridobi
                prednosti na račun tega, da poseže v vrednote druge skupine. Skoraj
                vsi politični spori že zaradi različnosti v političnih ideologijah vključu-
                jejo različna prepričanja o tem, kaj je prav in kaj narobe, kaj je pravično
                in kaj nepravično, saj so v bistvu osnovani na medsebojno konkurenč-
                nih vrednotah. Bistvo konflikta vrednot je torej utemeljeno na nestri-
                njanju ali nasprotovanju zaradi različnih pogledov, odnosov, prioritet
                v prepričanjih in načelih pa tudi osebnih interesih in seveda moči. Vse
                to sproža različno napete odzive in s seboj nosi nevarnost različnih
                vrst neenakosti ter nepravičnosti, od »zgolj» čustvenega občutka zapo-
                stavljenosti in omejevanja do objektivnega zmanjševanja ekonomskih,
                socialnih, celo civilnih ter političnih pravic.
                  Sestavni del konflikta vrednot je povezan z nesoglasji, s predsod-
                ki, stereotipi, z delitvami na »naše« in »vaše«, celo s sovražnostjo in z
                nasiljem. Komunikacija v opisanih primerih je zahtevna in otežena, a
                praviloma prva pot v smeri razreševanja, ki lahko poteka na različne
                načine, od »mirnega« do »glasnega« iskanja kompromisov in skupnih
                točk, pogajanj, do soočenja vrednot ali v najslabšem primeru izstopa
                iz konflikta brez rešitve (Shue, 2006; Weimer in Vinning, 2017). Kot
                kaže slika 2.7, se v praksi različni pristopi k reševanju konfliktov med
                seboj prepletajo, končni način razrešitve pa je pomemben predvsem


                            114
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119