Page 113 - Politike človekovih pravic
P. 113

Človekove pravice kot politike boja za oblast   2.2




                                GLAS              IZHOD
                                       postavljanje
                                        ultimatov
                            protest                   izstop
                                         govoriti
                                           do
                                         utišanja
                                  uhajanje      izstop
                                  informacij   in razkritje
                                         sabotaža
                                       NEZVESTOBA



            Slika 2.7  Možni izhodi iz konflikta vrednot (povzeto po Weimer in Vinning, 2017)


            vnaprej (po)znan dogovor o tem, na katerih vrednotah je utemeljeno
            vsakokratno politično delovanje, zelo pomemben.
              Vrednot ni možno izmeriti z običajnimi merskimi enotami, ampak
            s primerjavo glede na etične in moralno sprejete norme ter pravila v neki
            skupnosti, na nekem ozemlju, času. Pri tem razumevanje etičnega od-
            raža vsakokratni odgovor na vprašanje, kaj je prav in kaj narobe, kaj je
            dobro in kaj slabo, medtem ko se vidik morale osredotoča na še globlje
            vprašanje oz. pričakovanje, da to, kar je dobro za nekoga, ne ogroža, ali
            celo odvzema, dobrega drugemu.
                                          27
              Izhodišče in hkrati hrbtenica etike ter etičnega delovanja tako posa-
            meznika kot družbe ali oblasti je vezana na vrednoto enakosti (Shue,
            2006; Bluhm in Heineman, 2007) in starogrške filozofije vodenja »dob-
            rega življenja« oz. »biti« (Aristoteles, 2016). V slednji je bila etika pos-
            tavljena v bistvo življenja in modrega ločevanja ter sledenja odgovornim
            zadevam (v odnosu do neodgovornih; op. avt.). V prispodobi jajca je lo-
            gika lupina jajca, fizika njegov beljak, etika pa rumenjak. O osrednjem
            mestu etike (prvenstveno) kot sinonima za moralo ter presojevalca de-
            lovanja posameznika in skupnosti se veliko razmišlja vse do danes. Tako
            etika npr. po Kantu odraža vidike presoje (angl. ethics of judgement), pri


             27
              Ljudje večinoma oba termina sicer uporabljajo kot sinonima in izmenjajoče, Cidney Grannan
              (b. l.) pa izpostavlja, da je razliko treba iskati tudi v razumevanju etičnega kot standardnega
              normativa in pravil (posebej posamezne strokovne skupnosti, kot so npr. akademska, razisko-
              valna, poslovna, zdravniška, sodniška etika), morale pa kot intimnega, osebnega odnosa, ki
              ima svoje korenine pogosto v vrednotah, oprtih na vero.


                                                           113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118