Page 120 - Politike človekovih pravic
P. 120

2  Obrazi politik(e) in človekovih pravic

                poznavamo skozi naslednje osrednje vidike, ki jih povzemamo tudi v
                sliki 2.8:

                  1. kot nabor (hierarhičnih; op. avt.) institucionalno-normativnih
                    pravil in vsakodnevnih praks »politične in upravne igre«;
                  2. kot nabor strukturnih značilnosti delovanja posamezne instituci-
                    je na ravni oblasti (ti. makroraven) oz. družbe (t. i. mikroraven) ter
                    odnosov in skupnega delovanja različnih institucij pri konkretnih
                    primerih oz. vsebinah (t. i. mezoraven).

                  V začetnem obdobju t. i. starega oz. tradicionalnega instituciona-
                lizma se je pri vsebinah človekovih pravic osrednji pomen pripisoval
                vlogi ustav in ustavnih dokumentov, ki so vzpostavili normativne ter
                temeljne pravne in institucionalne okvire države za njihovo varstvo v
                okviru pristojnosti pa tudi sistemov nadzorovanja ter uravnoteževa-
                nja (angl. checks and balances)  vseh treh vej oblasti. Poseben pouda-
                                           32
                rek je poleg ustavnega sodišča, ki ima po ustavi status prvega skrb-
                                                  33
                nika človekovih pravic s strani države  dan tudi posebnim organom,
                pristojnim za človekove pravice, kot so npr. zaščitnik državljanskih
                pravic, komisar, komisija za človekove pravice, inštitut ali center za
                človekove pravice, varuh človekovih pravic oz. ombudsman, parla-
                mentarni varuh človekovih pravic ali komisar za človekove pravice,
                javni  zagovornik/zaščitnik,  parlamentarni  zagovornik.   Država
                                                                     34
                naštete posebne institucije za človekove pravice, na katere se lahko

                 32
                  Tako npr. »sodstvo« (pravna institucija) preverja, ali parlament (zakonodajna institucija) ob-
                  likuje politike, ki so v skladju z ustavno zahtevo. Parlament je tudi nadzorni organ, ki nadzo-
                  ruje, ali politični del izvršilne veje oblasti (tj. vlada, posamezna ministrstva) deluje na zakonit
                  način, ki ga je parlament določil z zakonodajo (March in Olsen, 1984).
                 33
                  Ustava Republike Slovenije (1991) celotno osmo poglavje oz. člene 160–167 namenja ustavne-
                  mu sodišču. V šesti alineji 160. člena o pristojnostih ustavnega sodišča opredeljuje pristojnost,
                  da ustavno sodišče odloča »o ustavnih pritožbah zaradi kršitev človekovih pravic in temeljnih
                  svoboščin s posamičnimi akti«.
                 34
                  Ob opisanem je pomembno še prav posebej izpostaviti tudi sprejete zaveze oz. t. i. Pariška
                  načela (The Paris Principles). Na prvi mednarodni delavnici nacionalnih institucij, zadolženih
                  za človekove pravice, ki je pod okriljem OZN potekala v oktobru leta 1991 v Parizu, so se države
                  zavezale, da bodo uredile status in delovanje nacionalnih institucij za zaščito in promocijo
                  človekovih pravic (t. i. »nacionalnih institucij za človekove pravice«; op. avt.) ter v tem nacio-
                  nalnem svojstvu sledile naslednjim temeljnim vlogam in odgovornostim, ki so opredeljene v
                  Pariških načelih: (a) spremljale vsako situacijo kršitve človekovih pravic; (b) svetovale vladi,
                  parlamentu in kateremu koli drugemu pristojnemu organu o konkretnih kršitvah, o vpraša-
                  njih v zvezi z zakonodajo ter s splošno skladnostjo in z izvajanjem mednarodnih instrumen-
                  tov človekovih pravic; (c) samostojno sodelovale z regionalnimi in mednarodnimi organiza-
                  cijami; (d) skrbele za izobraževanje in informiranje na področju človekovih pravic; (e) če jim
                  nacionalni sistem dopušča, imele tudi t. i. kvazisodno pristojnost. Generalna skupščina OZN
                  je Pariška načela sprejela leta 1993 (United Nations, b. l.b).


                            120
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125