Page 121 - Politike človekovih pravic
P. 121
Človekove pravice in institucionalna organizacija politične moči 2.3
ZAKONODAJNA VEJA
parlamentarna telesa
(odbori, komisije)
za varstvo človekovih
pravic
USTAVNO
SODIŠČE
OMBUDSMAN
URADI ZA
INTEGRITETO IZVRŠILNA
VEJA
SODNA • poseben odbor v
VEJA
sistem sodišč uradu šefa države
in sodnega varstva • pristojna ministrstva
• specializirane službe
v javni upravi
• policija
Slika 2.9 Institucionalno-pravni prostor človekovih pravic znotraj države
posamezniki obračajo po zaščito, razvija z namenom, da skozi te obli-
ke in načine pomaga utrjevati ter poglabljati že sprejete pravice in svo-
boščine pa tudi da uveljavljajo nove pravice, katerih zaščito narekujejo
tehnološki in gospodarski razvoj, spremenjene socialne, okoljske ter
druge aktualne razmere. V luči tega zato velja izpostaviti, da se v med-
sebojnih odnosih država – posamezniki/skupine pravice pojavljajo v
različnih oblikah (ne)samoumevnosti ter da jim je v določenih, pred-
vsem novih primerih treba z odzivom nosilcev odgovornosti zanje
(angl. duty-bearer) šele dati nek (ne)odgovor glede t. i. uveljavitvenega
prepoznavanja novih pravic (angl. assertive excercise). Spet v drugih
primerih pa institucije pravice že aktivno spoštujejo takoj, ko se poja-
vi potreba po njihovi uveljavitvi. V mnogih vsakodnevnih primerih pa
se večino pravic povsem samoumevno spoštuje in objektivno uživa,
saj niti uživalec pravice (angl. right-holder) niti nosilec njene odgovor-
nosti več ne razmišljata o tem, da sta v tovrstnem odnosu (Donnelly,
2003, str. 8–10).
Za institucijo oz. institut varuha človekovih pravic, poimenova-
nega tudi z izrazom ombudsman, velja, da gre za izvensodno insti-
tucionalno obliko varstva človekovih pravic države, ombudsman pa
je njen »predstavnik za pravičnost«, prvič vzpostavljen daljnega leta
121