Page 121 - Politike človekovih pravic
P. 121

Človekove pravice in institucionalna organizacija politične moči  2.3




                                   ZAKONODAJNA VEJA
                                    parlamentarna telesa
                                      (odbori, komisije)
                                    za varstvo človekovih
                                         pravic

                                      USTAVNO
                                       SODIŠČE
                                     OMBUDSMAN
                                      URADI ZA
                                     INTEGRITETO                  IZVRŠILNA
                                                                 VEJA
                            SODNA               • poseben odbor v
                             VEJA
                          sistem sodišč          uradu šefa države
                         in sodnega varstva     • pristojna ministrstva
                                                • specializirane službe
                                                 v javni upravi
                                                • policija

            Slika 2.9  Institucionalno-pravni prostor človekovih pravic znotraj države


            posamezniki obračajo po zaščito, razvija z namenom, da skozi te obli-
            ke in načine pomaga utrjevati ter poglabljati že sprejete pravice in svo-
            boščine pa tudi da uveljavljajo nove pravice, katerih zaščito narekujejo
            tehnološki in gospodarski razvoj, spremenjene socialne, okoljske ter
            druge aktualne razmere. V luči tega zato velja izpostaviti, da se v med-
            sebojnih odnosih država – posamezniki/skupine pravice pojavljajo v
            različnih oblikah (ne)samoumevnosti ter da jim je v določenih, pred-
            vsem novih primerih treba z odzivom nosilcev odgovornosti zanje
            (angl. duty-bearer) šele dati nek (ne)odgovor glede t. i. uveljavitvenega
            prepoznavanja novih pravic (angl. assertive excercise). Spet v drugih
            primerih pa institucije pravice že aktivno spoštujejo takoj, ko se poja-
            vi potreba po njihovi uveljavitvi. V mnogih vsakodnevnih primerih pa
            se večino pravic povsem samoumevno spoštuje in objektivno uživa,
            saj niti uživalec pravice (angl. right-holder) niti nosilec njene odgovor-
            nosti več ne razmišljata o tem, da sta v tovrstnem odnosu (Donnelly,
            2003, str. 8–10).
              Za institucijo oz. institut varuha človekovih pravic, poimenova-
            nega tudi z izrazom ombudsman, velja, da gre za izvensodno insti-
            tucionalno obliko varstva človekovih pravic države, ombudsman pa
            je njen  »predstavnik za pravičnost«, prvič vzpostavljen daljnega leta


                                                           121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126