Page 116 - Politike človekovih pravic
P. 116

2  Obrazi politik(e) in človekovih pravic

                že opredeljenih vsebin, ki sodijo v skupine s področij t. i. moralnih po-
                litik. Raven javnega soglasja o teh vrednotah je med ljudmi pa tudi
                posameznimi državami lahko tako različna, da to dejansko lahko vpli-
                va na vsebino končnih političnih usmeritev in s tem na splošno smer
                                                       28
                moralne politike neke države (Meier, 1999).
                  Opisane moralne politike praviloma ne zahtevajo velikih finančnih
                izdatkov ali kompleksnih birokratskih ukrepov, praviloma neposredno
                vplivajo na malo ljudi, imajo pa izredno močno simbolno sporočilo o
                tem, v kaj politika verjame in za kaj se zavzema. Za moralne politike
                velja tudi, da se večinoma nanašajo na vsebine neekonomskih vrednot
                in da so visoko politizirane s strani zainteresiranih interesnih skupin,
                ki moralno politiko osredotočijo na eno samo vprašanje in na pričako-
                vanje, da vladam vsilijo svoje poglede in s tem svoje vrednote (Smith,
                2002).
                  S sprejetjem Splošne deklaracije človekovih pravic (United Nations Ge-
                neral Assembly, 1948) in z idejo univerzalnosti (politike) in človekovih
                pravic po celem svetu, neodvisno od geografskih, družbenih, kultur-
                nih, verskih in končno tudi filozofskih ter še ostalih možnih drugih
                specifik, se je vsaj na načelni in normativno opredeljeni ravni poka-
                zala priložnost premagovanja opisanega moralnega pluralizma in z
                njim povezanih nevarnosti vrednotnih konfliktov. Pa vendar, navkljub
                temu, da so se k spoštovanju tega dokumenta tudi politično zavezale
                večinoma skoraj vse države po svetu, številni primer iz vsakodnevne
                politične in tudi družbene, kulturne, verske, še posebej pa gospodarske
                prakse kažejo, da ideje univerzalnosti ni možno uveljaviti, tudi zaradi
                tega, ker je sistem vrednotnih in etičnih norm ter pravil zgodovinsko
                že glede na posamezne države postavljen na (vsaj) filozofsko, teleo-
                                                 29
                loško, ideološko raznolikih temeljih.  Posledično je skoraj nemogoče
                najti eno samo enotno opredelitev vrednot, etike, morale in človeko-
                vih pravic, dileme moralne politike in vrednotni konflikti pa so vsa-
                kodnevno dejstvo. Priznavanje, da je moralni in kulturni pluralizem
                realnost, lahko posameznikom in družbam pa tudi politiki pomaga pri

                 28
                  Npr., politika regulacije umetne prekinitve nosečnosti, pri kateri pride do konflikta med t.
                  i. »konkurenčnima vrednotama« pravice do življenja in pravice do svobode izbire, se lahko
                  pri moralno sorodnem vprašanju odnosa do smrtne kazni odrazi v povsem drugačni, manj
                  konfliktni podobi, v primeru, če so družbene vrednote in s tem povezano javno mnenje neke
                  države pri tem vprašanju enotnejši in bolj enostranski.
                 29
                  Maior (2013) univerzalnost vrednot človekovih pravic prikazuje skozi relativnost oz. specifič-
                  nost, kot jo lahko razberemo skozi vodilne svetovne religije islam, hinduizem in budizem ter
                  konfucijanstvo. O sorodnih dilemah veliko tudi v Badiou (2001).

                            116
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121