Page 118 - Politike človekovih pravic
P. 118

2  Obrazi politik(e) in človekovih pravic

                  Med različnimi vejami institucionalizma, ki se razvijajo skozi čas,
                je z vidika njihovega izpostavljanja vsebin, povezanih s človekovimi
                pravicami, treba poleg tradicionalnega institucionalizma posebej iz-
                postaviti še novi institucionalizem  in v njegovem okviru: (a) zgodo-
                                               31
                vinski institucionalizem, ki obravnava zgodovinski razvoj in odvisnost
                institucij v nekem časovnem obdobju ter kontekstu; (b) normativni
                oz. konstruktivistični institucionalizem, ki se osredotoča na vlogo
                norm, idej in vrednot pri oblikovanju institucij ter njihovem vplivu
                na vedenje; (c) institucionalni dizajn in spremembe, ki izpostavljajo
                pomen poznavanja nastanka in sestavnih delov neke institucije ter
                rezultatov, ki jih ta prinaša s svojim delovanjem. V zadnjem obdobju
                se je omenjenim teoretskim vidikom pridružila še teorija omrežnega
                (angl. network) institucionalizma, ki mu je sorodna tudi vsebina teorij
                oz. koncepta vladanja (angl. governance). Po njih poznavanje delovanja
                institucij države in nedržavnega sektorja odraža poznavanje njihove
                sestave, organiziranosti, medsebojnih odnosov, ki vsi skupaj vplivajo
                na sprejemanje in nadaljnje izvajanje odločitev ter končnih rezultatov
                le-teh (Levi-Faur, 2012).
                  Institucije so tako danes v okviru različnih (pod)teorij instituciona-
                lizma v najširšem pogledu opredeljene kot strukture, ki zagotavljajo
                okvir, v katerem delujejo posamezniki in skupine, pravila njihovega de-
                lovanja in s tem tudi sistemov znotraj neke oblasti pa formalno opre-
                deljujejo zakoni ter predpisi, neformalno pa norme, vrednote in obi-
                čaji, to vse pa končno rezultate in dosežke sistema ter družbe (Rhodes
                idr., 2006). Institucionalna teorija se tako osredotoča tudi na pomen in
                vlogo institucij pri oblikovanju, sprejemanju ter kasnejšem izvajanju
                politik. Eno od osrednjih vprašanj (politične) institucionalne teorije je
                pri tem povezano s preučevanjem vpliva institucij na kasnejše rezulta-
                te sprejetih in izvedenih politik ter vprašanj, kako institucije skozi čas
                ter preko preteklih izkušenj z rezultati svojega delovanja uravnavajo
                probleme in krepijo trdnost politik ter s tem posledično tudi lastnega
                obstoja – torej, kako je preko institucij organizirana in izvajana politič-
                na moč ter s kakšnimi učinki. Skratka, v najširšem smislu institucije
                odražajo: (1) nabor posameznih institucij znotraj nekega lokalnega, re-
                gionalnega, nacionalnega, mednarodnega sistema; (2) oblike in sistem

                 31
                  Novi institucionalizem, imenovan tudi neoinstitucionalizem ali neoinstitucionalistična teori-
                  ja, se za razliko od strogo formalnih vidikov preučevanja institucij, ki jih zagovarja tradicional-
                  ni institucionalizem, osredotoča na značilnosti in učinke tako formalnih kot tudi neformalnih
                  pravil na vedenje posameznikov ter skupin (Peters in Pierre, 1999).


                            118
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123