Page 85 - Politike človekovih pravic
P. 85

Človekove pravice po obeh svetovnih vojnah  1.7

            zagovarja tudi možnosti uporabe diplomatskih in gospodarskih sank-
            cij, v resnih primerih pa tudi vojaške sile kot upravičenih odgovorov na
            nasilno poseganje v druge narode (Cruft idr., 2015).
              Joseph Raz (1939) in Allan Buchanan (1948), dva od osrednjih še žive-
            čih mislecev, ki se ukvarjajo z razvijanjem pogledov na človekove pra-
            vice, le-te soočata v prvi vrsti s pravno normo in z moralo.
              Raz,  sicer velik zagovornik pravnega pragmatizma,  trdi, da ve-
            ljavnost prava ni odvisna od njegove moralne vsebine, temveč od
            družbenih dejstev, kot jih predstavljajo npr. avtoritete pravnih urad-
            nikov. V svoji vplivni knjigi Načela pravnega sistema (The Concept
            of a Legal System, 1970) tako razvije svojevrstno različico pravnega
            pozitivizma, ki poudarja pomen družbenih virov pravne avtoritete,
            pri čemer pa skozi sporočilo knjige Moralnost svobode (The Morality
            of Freedom, 1986) ostaja tudi velik zagovornik osebne avtonomije in
            svobode posameznika ter vrednotnega pluralizma. Vsekakor se zara-
            di njegovih pogledov Raza dojema kot enega osrednjih zagovornikov
            človekovih pravic kot mednarodnopravno moralnega projekta, ka-
            kršen se kaže skozi vsebine Splošne deklaracije človekovih pravic OZN
            (Lampe, 2010).
              Velik zagovornik pomembnosti moralne norme, ki je drugačna od
            pravne, je Allen Buchanan, katerega ena od osrednjih rdečih niti pri
            razvoju  misli  je  raziskovanje  demokratičnega  upravljanja  (angl.  go-
            vernance), s poudarkom na povezanosti demokratičnega odločanja z
            legitimnostjo političnih institucij, obstojem mednarodnih organizacij
            in etičnih načel, ki bi morala usmerjati omenjene procese. Avtor pri
            takšnem razumevanju sodobnih demokratičnih podob kot osrednja iz-
            postavlja načela pravičnosti in človekovih pravic, mednarodno pravo
            pa kot orodje za reševanje globalnih izzivov, posebej revščine, zdrav-
            stvenega varstva, etičnih dilem, povezanih s tehnološkim razvojem,
            kot sta genski inženiring in umetna inteligenca (2004, 2009, 2011). V
            aktualnem obdobju Buchanan posebej poziva k potrebi po preseganju
            sodobnega tribalizma, ki se odraža v političnih in kulturnih delitvah
            na »naše« in »vaše«, ki niso del splošnega dejstva, da smo ljudje enaki
            tudi v pravici do moralnega statusa. Moralni napredek je delno odvisen
            od tega, ali imamo srečo, da se kot moralni akterji razvijamo v družbi,
            ki zagotavlja ustrezne pogoje za uresničevanje naših moralnih poten-
            cialov, v vsakem primeru pa svojo moralno usodo lahko prevzamemo v
            svoje roke tako, da zavestno oblikujemo svoje družbeno okolje z znan-
            stveno utemeljeno »moralno institucionalno zasnovo«, in na takšen


                                                            85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90