Page 51 - Zadovoljstvo zaposlenih v podjetništvu
P. 51

Organizacijska kultura  1.14

            poslene usposobiti, da kljub svoji raznolikosti sledijo skupnim ciljem
            (Ivanko idr., 1991, str. 182–183). Uspešni vedenjski vzorci v podjetju
            oblikujejo vedenjska načela, ki določajo pričakovano vedenje in služijo
            kot osnova za oblikovanje pravil. Prepričanja zaposlenih in njihovo ve-
            denje so močno zasidrani v miselnih modelih, ki jih usmerjajo njihove
            kulturne vrednote, izkušnje in znanja. Različne ravni v podjetju ustvar-
            jajo subkulture z različnimi vrednostnimi hierarhijami, ki pa lahko tudi
            spodbujajo inovacije in ustvarjalnost (str. 182–183). Karizma vodstva,
            poslanstvo podjetja in izobraževanje prispevajo k širjenju kulture. Sub-
            kulture v podjetju lahko predstavljajo vir kreativnosti in novih idej ter
            zagotavljajo varno okolje tudi za tiste, ki ne sledijo vsem splošnim na-
            čelom organizacijske kulture.
              Na začetku je bila organizacijska kultura pogosto zamenjana z organi-
            zacijskim vzdušjem in obravnavana kot ključni dejavnik organizacijske
            klime. Povečano zanimanje za organizacijsko kulturo je sledilo po naf-
            tnem šoku leta 1972, ki je v podjetjih povzročil turbulenco. Potreba po
            spremembah v organizacijski strukturi je poudarila razlike med podje-
            tji v različnih državah, pri čemer so japonska podjetja izkazala izjemno
            uspešnost. Raziskave so pokazale, da je organizacijska kultura ključna
            za dosego takšnega uspeha (Peršak, 1998). Ključno je vzpostaviti sku-
            pno vizijo podjetja in spodbujati timsko dinamiko, ki omogoča obliko-
            vanjeskupnega pomenskega okvira vorganizaciji. Močinkompleksnost
            kulture tvorita število norm, njihovo stabilnost in povezanost. Vodstvo
            ima pomembno vlogo pri oblikovanju organizacijske kulture, saj vpliva
            na odnose v skupini in ima moč ter karizmo (Merkač Skok, 2008, str.
            212). Organizacijska kultura je značaj podjetja, ki se odraža v njegovem
            delovanju in vpliva na način razmišljanja ter vedenje zaposlenih. Je sis-
            tem vrednot, navad, norm in prepričanj, ki se oblikujejo skozi razvoj
            podjetja (Peršak, 1998). Pozitivna kultura temelji na spodbujanju, pod-
            jetnosti in odličnosti (Pegg, 1996, str. 61).
              Pojem organizacijska kultura je usmerjen tako v preteklost kot v pri-
            hodnost, zato je celostnejši in globalnejši. Pri raziskovanju organizacij-
            ske kulture podjetja se običajno uporablja kvalitativna metodologija,
            ki omogoča poglobljeno razumevanje njenih vidikov (Lipičnik, 1998,
            str. 74). Vodstvo organizacije organizacijsko kulturo širi z aktivnostmi,
            kot so posvečanje pozornosti zaposlenim, nagrajevanje dosežkov, po-
            stavljanje jasnih meril uspeha, nadzorovanje poslovnih procesov ter od-
            zivanje na krizne situacije, pri čemer ima lasten zgled ključno vlogo. Or-
            ganizacijska kultura vpliva na proces izbire novih sodelavcev ter na nji-


                                                            51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56