Page 46 - Zadovoljstvo zaposlenih v podjetništvu
P. 46
1 Dejavniki zadovoljstva zaposlenih v podjetništvu
ključni element, ki vpliva na privlačnost delodajalca za pripadnike ge-
neracije Z in na njihovo dolgoročno zadovoljstvo pri delu.
1.12 Pripadnost zaposlenih
Govorimo o pripadnosti podjetju, ko zaposleni verjamejo v cilje podje-
tja, jih sprejemajo kot svoje, delujejo za skupno dobrobit in želijo ostati
v podjetju. Navezanost na podjetje se razvije skozi proces poistovetenja
in ponotranjanja vrednot podjetja s strani zaposlenih. Pripadnost zapo-
slenih je kompleksen koncept, ki temelji na identifikaciji s poslanstvom
organizacije in z delovno etiko kot ključnima elementoma (Varona,
2002). Lojalnost zaposlenih tesno sovpada s pripadnostjo, pri čemer se
ti dve dimenziji vedno obravnavata skupaj (Varona, 2002). Izražata se
skozi občutek, da posameznik pripada organizaciji in svojemu timu ter
želi pomagati sodelavcem, podpirati vodstvo ter se vesti v skladu z de-
lovno etiko in s profesionalnostjo (Varona, 2002). Raziskave kažejo, da
je prava pripadnost podjetju vse bolj ogrožena zaradi večje mobilnosti
zaposlenih, kar lahko privede do zmanjšanja zadovoljstva in predanosti
(Mihalič, 2008). Pripadnost zaposlenih ne le izboljšuje učinkovitost in
zmanjšuje fluktuacijo, ampak vpliva tudi na zunanji vtis o organizaciji
(Mihalič, 2008). Lahko je prisotna tudi pri zaposlenih, ki so v organiza-
ciji že daljše obdobje, in tudi potem, ko se njihova kariera v njej konča,
in sicer zaradi zavedanja ugodnosti, ki jih organizacija ponuja (Meyer
in Allen, 1997). Je čustvo pozitivne usmerjenosti zaposlenih glede na
prihodnji razvoj organizacije, ki vpliva na sedanje delovanje, lahko pa
se izraža na več ravneh, kot so privolitev, identifikacija ali celo interna-
lizacija (Mesner-Andolšek, 1995).
Pripadnost zaposlenih je za podjetje težje doseči kot njihovo zado-
voljstvo pri delu. To je deloma posledica tega, da je interes za doseganje
zadovoljstva relativno dvostranski, medtem ko si za pripadnost orga-
nizaciji večinoma prizadeva delodajalec. Pripadnost se običajno razvije
sama od sebe na podlagi zadovoljstva, zato zaposlenih ni treba neposre-
dno spodbujati k pripadnosti, saj bi to lahko povzročilo ravno nasprotne
učinke. V praksi se včasih zgodi, da delodajalec pričakuje oz. zahteva lo-
jalnost zaposlenih, ne da bi pri tem poskrbel za njihovo zadovoljstvo
pri delu. Takšni poskusi pridobitve pripadnosti in lojalnosti so običajno
neuspešni, saj je zadovoljstvo zaposlenih ključnega pomena. Če si orga-
nizacija prizadeva za zadovoljstvo zaposlenih, lahko le upa, da ji bodo
le-ti tudi pripadni. Sodobna organizacijska teorija in praksa poudarjata,
da se dolgoročni cilji podjetja lahko dosežejo le, če so zaposleni pripadni
(Mihalič, 2008).
46