Page 134 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 134

Mirjana Kontestabile Rovis in Majda Cencič


                  osvoboditvijo. Vsi ti podatki so bili razvidni iz personalnih map prosvetnih
                  uslužbencev Okrajnega ljudskega odbora (OLO) Koper.
                    Profesorji učiteljišč so bili deležni posebne obravnave. Popoln pregled in
                  odločanje nad personalno politiko je vodila Šolska komisija pri Centralnem
                  komiteju Komunistične partije Slovenije (CK KPS). Tesno je sodelovala z okro-
                  žnimi komiteji KPS in načelniki okrožnih prosvetnih oddelkov, ki so sestavljali
                  karakteristike (Maček 2011). Od leta 1947 do 1955 so na OLO Koper pripravljali
                  podatke za karakteristike s pomočjo posebnega obrazca.¹ Slednji je za vsa-
                  kega profesorja vseboval podatke o šoli, kjer je poučeval, osebne podatke,
                  izobrazbo, ozaposlitvi med drugosvetovno vojnoin plačnedodatke.
                    Na novoustanovljenem Učiteljišču Portorož so zaposlili predvsem profeso-
                  rice in profesorje, ki so bili rojeni v Trstu ali drugje na Primorskem in so se po
                  prvi svetovni vojni s Primorske preselili v Slovenijo; večina je vsaj pasivno ob-
                  vladala italijanščino (Hasl 2013).² Miran Hasl, ki je na učiteljišču poučeval od
                  leta 1951 do ukinitve, v biografiji Moje zgodbe (2013, 114) opiše, kako je prišel
                  na učiteljišče v Portorož:

                       Z republiškega sekretariata za šolstvo so me novembra vprašali, če mi-
                       slim kaj na zaposlitev. Pisal mi je tudi Radovan Gobec. Obiskal ga je
                       Srečko Kumar, ravnatelj glasbene šole v Portorožu. »Išče učitelje za šolo
                       – govorila sva o tebi. Če bi se morda odločil za odhod na morje, bom
                       organiziral srečanje med vama« [...]. Zadeva se je potem kar vlekla. Za
                       odhod v cono B STO³ je bilo potrebno posebno dovoljenje. [...] Sredi
                       decembra sem se z vlakom odpeljal do Divače, nato pa s kartonasto
                       škatlo in majhnim kovčkom nadaljeval pot z avtobusom. [...] Predvi-
                       denazaposlitevnaglasbenišolijebilaspremenjena.Javitisemsemoral
                       ravnatelju učiteljišča – tov. Janežu – v Portorožu. [...] Našli so mi sobo.
                       V kleti dijaškega doma, brez okna. Tisto noč zaradi mraza nisem zatisnil
                       očesa.

                    Poleg poučevanja, ki je potekalo od osem do devet šolskih ur dnevno, od
                  ponedeljka do sobote, so profesorji poučevali in delovali na političnem ter
                  kulturno-prosvetnem področju zunaj učiteljišča.⁴ Pogosto so poučevali še na
                  drugih šolah, npr. na tečajih za vzgojitelje, gostince, miličnike, oficirje, bili

                 ¹ PAK KP 24, škatla 1854, Podatki za karakteristiko učiteljev na slovenskih šolah.
                 ² PAK KP 783, škatla 13, Uslužbenske mape. Škatla 29, Podatki o učnem osebju K 204/47. Podatki
                  o učnem osebju 31. 10. 1947, 189 b/47.
                 ³ Cona B, Svobodno tržaško ozemlje.
                 ⁴ PAK KP 783, škatla 12, Letno poročilo 1948/1949.


                  134
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139