Page 133 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 133

Nekdanje učiteljišče Portorož – Koper


             kinila kontinuirano ohranjanje in razvijanje slovenske nacionalne identitete.
             Koper pa je za več kot petindvajset let izgubil šolo za usposabljanje učiteljev
             vslovenskemjeziku.
               Na obnovo šolstva so vplivale tudi zunanjepolitične razmere, predvsem
             jugoslovansko-italijanska razmejitev in ustanovitev Svobodnega tržaškega
             ozemlja. Kot pomembna zunanja dejavnika sta šolstvo sooblikovali nova so-
             cialistična oblast in politika (Gabrič 1991).
               Učitelji, ki so obiskovali moško učiteljišče v Kopru in Gorici, so imeli po
             končani drugi svetovni vojni vidno vlogo, saj so aktivno sodelovali pri po-
             novni vzpostavitvi mreže ukinjenih slovenskih šol (Šavli 2017). Kljub temu je
             bilo pomanjkanje učiteljev veliko. Zato so leta 1947 v Portorožu odprli enoto
             tolminskega učiteljišča in organizirali več pedagoških tečajev, ki so na hitro
             usposobili bodoče učitelje (Cencič 2004). Namreč, za ponovno vzpostavitev
             slovenske šolske mreže so potrebovali usposobljene učitelje, tako za pouče-
             vanje v slovenščini kot tudi ideološko usmerjene v skladu s tedanjo politično
             ureditvijo. Za starejše dijake s primernim predznanjem so najprej odprli dve-
             letni tečaj, na katerem so poučevali profesorji učiteljišča (Cencič 2004).
               Septembra leta 1953 se je učiteljišče preselilo v Koper, a je tudi tu primanj-
             kovalo ustreznih prostorov, zato se je pogosto selilo. Ko je s šolsko reformo
             leta 1958 postalo razvidno, da bodo učiteljišča nasledile dvoletne učiteljske
             višje šole, so učiteljišče premestili na slovensko gimnazijo v Kopru (Čebron
             Lipovec 2012).

             Učiteljišče Koper
             Po drugi svetovni vojni je bilo organizirano štiriletno učiteljišče, najprej v Por-
             torožu (Cencič 2004; Kontestabile Rovis in Cencič 2018), kjer je po vojni ostalo
             nekaj izpraznjenih turističnih in zasebnih objektov, nato pa se je preselilo v
             Koper, saj so Portorož načrtovali kot kraj za razvoj turizma. V šolskem letu
             1951/1952 je učiteljišče postalo petletno. Tudi v Kopru je primanjkovalo ustre-
             znih prostorov za vzgojno-izobraževalno delo, zato so učiteljišče morali po-
             gosto seliti. Leta 1958 pa so mu namenili prostore slovenske gimnazije v Ko-
             pru, kjer je delovalo do zaprtja leta 1968.
               Primanjkovalo je tudi profesorjev za usposabljanje bodočih učiteljev. Ta-
             koj po vojni so profesorje na šole nameščali z odloki ter dekreti Ministrstva
             za kulturo in prosveto. Zaposleni profesorji so imeli uslužbenske liste, kjer so
             bili navedeni podatki o rojstvu,starših,prebivanjuin doseženi izobrazbi.Večji
             del obrazca je bil namenjen podatkom, kot so zaposlitve pred okupacijo, za-
             poslitve med okupacijo, zaposlitve po okupaciji, za kakšno mesto prosi uči-
             telj, kdo ga priporoča, kulturno, prosvetno in politično udejstvovanje pred


                                                                            133
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138