Page 284 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 284
Sara Legat, Mateja Pšunder in Andreja Kozmus
navo: »Za učinkovito in spodbudno učno okolje pa se nam zdi pomembno,
da vpeljujemo sodobne učne pristope, kot so formativno spremljanje, razvoj
prečnih veščin, izkustveno učenje, učenje na prostem, fit pedagogika, kjer so
učenci vključeni v procese učenja in zato motivirani« (S4).
Pri Kategoriji 3.2: Zaznavanje simptomov PSM je večina učiteljic navedla, da
teh simptomov ni zaznala oz. so jih zaznale pri redkih učencih: »Ne kažejo ne-
kih znakov travm [...]« (U9), »Pri enem učencu je bilo opaziti izrazitejšo post-
travmatsko motnjo. Učenec je veliko uporabljal črno barvo ali risal kri, požare,
orožje« (U4). Tudi svetovalne delavke v večini primerov simptomov PSM niso
zaznale, druge so zaznale začetne znake, čustvene težave, ali pa so simptome
PSM opazile pri starših: »Pri učencih ne, bolj pri starših. Starše je strah glede
stanja v Ukrajini, mi jih skušamo malo pomirit« (S9), »Učenka ima čustvene
težave, skrbi jo za očeta, v nekem obdobju je bilo zelo hudo, veliko joka« (S5),
»Pri nekaterih sem zaznala začetne znake« (S11).
Pri Kategoriji 3.3: Odzivanje na simptome PSM so učiteljice navedle odziva-
nje preko različnih oblik pomoči: »Pomagamo z individualnimi pogovori in
protistresnimi vajami« (U2). Nekatere so navedle, da ni bilo potrebe po pod-
pori: »Mi nimamo podatkov, da bi bili ti učenci neposredno izpostavljeni voj-
nemu nasilju. Mislim da so šli takrat, ko se je šele začenjalo [...]. Na učence
smo pozorni, če bi kaj opazili, bi drugače pristopili« (U5). Svetovalne delavke
so navedle, da so se na zaznavanje PSM odzivale glede na potrebe. Neka-
tere so izpostavile pomembnost pogovora v primeru stiske: »Z vsakim izmed
učencev, ki občuti stisko, se je potrebno pogovarjati z empatijo in razumeva-
njem. Učenci, ki pridejo z območij, kjer so doživeli vojno nasilje, so pripadniki
najbolj ranljivih skupin in kot taki deležni najbolj občutljive obravnave« (S8),
»Ob velikih stiskah se pogovorim tudi z ostalimi strokovnimi delavci in starši«
(S9).
Sodelovanje s starši ukrajinskih učencev
Učiteljice (glej preglednico 2) so navajale, da s starši sodelujejo v živo in na da-
ljavo. Pogovarjajo se večinoma v angleščini ali si pomagajo s prevajalnikom.
V večini primerov so tudi poročale, da starši izkazujejo zanimanje za šolsko
delo. »S starši sem veliko komunicirala preko mejla, v začetku v angleščini,
oni so si prevajali in potem odpisali v angleščini« (U1). V pomoč jim je sode-
lovanje svetovalne delavke na sestankih. Ena učiteljica je poročala o nesode-
lovanju staršev enega ukrajinskega učenca. Iz odgovorov svetovalnih delavk
lahko razberemo, da z ukrajinskimi starši sodelujejo pri govorilnih urah in na
roditeljskih sestankih, tudi s pomočjo ukrajinsko govorečih posameznikov:
»Na srečo smo imeli v lokalnem okolju nekaj ukrajinsko govorečih posame-
284