Page 303 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 303

Samostojnost prvošolcev pri šolskem delu


                                                        ,
                 Učenec samostojno
                                                           ,
                                    ,
            Učenec s pomočjo učitelja
                                 ,
                                ,
                          Učitelj
                                ,
             Slika 6  Samostojnost učencev pri pomnjenju navodil
                    (temno – mesto, svetlo – podeželje)

             na podeželju naša raziskava ni zaznala. Vrednost Kullbackovega 2Î-preizkusa
             hipoteze neodvisnosti je statistično pomembna (2Î = 12,316; g =2; a = 0,002).
             Z 0,2-odstotnim tveganjem lahko sklenemo, da se učenci s podeželja in
             učenci iz mesta v samostojnosti na področju pomnjenja navodil statistično
             pomembno razlikujejo – samostojni so prvošolci na podeželju.
               Razlogi za pomembne razlike v samostojnosti mestnih in podeželskih pr-
             vošolcev so lahko različni. Morda podeželsko okolje bolj spodbuja samostoj-
             nost, ker imajo zaradi manjše gostote naseljenosti otroci več možnosti za sa-
             mostojno gibanje in raziskovanje okolice na širšem območju kot v mestu. Na
             podeželju so nekatere storitve (npr. trgovina, pošta) bolj oddaljene, prevoz
             pa ni vedno na voljo, zato se je treba za dostop do njih bolje organizirati.
             Slednje lahko otroci opazujejo pri starših in prevzamejo kot način življenja
             (npr. načrtovanje poti v trgovino). Starši na podeželju so pogosteje zaposleni
             tudi z opravljanjem dela na dvorišču/vrtu in vanj vključujejo otroke že v zgo-
             dnejši starosti, tako da so ti prej pripravljeni prevzemati več odgovornosti.
             Mira Wida Wulan in Leli Kurniawati (2020) ugotavljata večjo samostojnost
             otrok zaposlenih mater, saj je tem otrokom prepuščeno več prostosti. K večji
             samostojnosti lahko pomaga tudi skrb za domače živali, ki so raznovrstnejše
             na podeželju kot pa v mestnem okolju.


             Pogledi staršev in učiteljev na razvijanje samostojnosti prvošolcev
             V okviru raziskave nas je zanimal tudi pogled učiteljev in staršev na pomemb-
             nost samostojnosti pri razvoju otrokove samozavesti ter na vlogo staršev in
             šole na razvijanje samostojnosti.
               Tako starši (84,5) kot učitelji (89,5) se popolnoma strinjajo s trditvijo,
             da samostojnost otroka pomembno pripomore k razvoju njegove samozave-
             sti (preglednica 4). Izračun Kullbackovega 2Î-preizkusa je pokazal, da razlike
             med učitelji in starši niso statistično pomembne (2Î =0,348; g =1; a =0,555).
               Rezultati v preglednici 5 kažejo, da se s trditvijo, da imajo ključno vlogo pri
             razvoju samostojnosti otroka starši, popolnoma strinja 89,5 učiteljev in le
             51,7 staršev. S to trditvijo se večinoma strinja več staršev (45,7) kot pa


                                                                            303
   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308