Page 305 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
        P. 305
     Samostojnost prvošolcev pri šolskem delu
             Preglednica 6  Pomembnost vloge šole pri razvoju samostojnosti otroka – pogledi staršev
                         in učiteljev
             Skupina    Sploh se ne Večinoma se  Ne morem Večinoma se  Popolnoma  Skupaj
                          strinjam  ne strinjam  se odločiti  strinjam  se strinjam
             Starši  f                                                  
                    f()      ,      ,       ,      ,       ,      ,
             Učitelji  f                                                    
                    f()      ,      ,        ,      ,       ,      ,
             Skupaj  f                                                  
               Starši se torej zavedajo, da ima šola pomembno vlogo pri razvoju otrokove
             samostojnosti, vendar so njihovi odgovori razpršeni med različne ravni stri-
             njanja. Večina anketiranih učiteljev meni, da imajo pri razvoju samostojnosti
             ključno vlogo starši, ne pa šola. Primerjava podatkov v preglednicah 5 in 6
             kaže, da tako starši kot učitelji odgovornost za razvoj samostojnosti prvošol-
             cev prelagajo drug na drugega. Za razvoj samostojnosti je pomembno ce-
             lotno predšolsko pa tudi šolsko obdobje, pri čemer imajo v predšolskem ob-
             dobju ključno vlogo tako starši (Sunarty in Dirawan 2015; Stevenson 2017; Wu-
             lan in Kurniawati 2020; Cerino 2023) kot strokovni delavci v vrtcu (Željeznov
             Seničar2013).Vobdobjušolanjapasamostojnostučencevsistematičnorazvi-
             jajo učitelji, zlasti s svojimi zahtevami do otrok. Dobljeni rezultati torej kažejo
             na različen pogled učiteljev in staršev glede odgovornosti enih in drugih za
             razvoj otrokove samostojnosti, kar je vsekakor pogojeno tudi z zaznavanjem
             lastne starševske/poklicne vloge ter odgovornosti.
             Sklep
             Rezultati raziskave o samostojnosti učencev v šoli so pokazali, da je večina v
             raziskavo zajetih slovenskih prvošolcev samostojnih pri večini s šolo poveza-
             nih opravil. Manj samostojni so pri nošenju šolske torbe, pospravljanju šol-
             skega predala, urejanju garderobe in pomnjenju učiteljevih navodil. Na pod-
             ročju samostojnosti otrok doma (podatki, pridobljeni z anketiranjem staršev)
             je raziskava pokazala manjšo samostojnost otrok; skoraj četrtina staršev na-
             mesto otrok vedno pripravi šolsko torbo, skoraj tretjina pa jih namesto njih
             vedno pripravlja tudi športno opremo. Starši, ki v celoti prevzamejo določena
             dela namestootrok, toobičajno naredijovželji, da bi bile stvari opravljene
             hitreje/bolje, ne zavedajo pa se, da s tem svoje otroke prikrajšajo za priložno-
             sti, da bi se naučili določena opravila opraviti samostojno in ob tem doživeli
             občutke uspešnosti. Na tak način jih prikrajšajo za učenje sprejemanja lastnih
             odločitev, prevzemanja odgovornosti zanje in zavedanja posledic. Otroci se
                                                                            305
     	
