Page 305 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 305

Samostojnost prvošolcev pri šolskem delu


             Preglednica 6  Pomembnost vloge šole pri razvoju samostojnosti otroka – pogledi staršev
                         in učiteljev
             Skupina    Sploh se ne Večinoma se  Ne morem Večinoma se  Popolnoma  Skupaj
                          strinjam  ne strinjam  se odločiti  strinjam  se strinjam
             Starši  f                                                  
                    f()      ,      ,       ,      ,       ,      ,
             Učitelji  f                                                    
                    f()      ,      ,        ,      ,       ,      ,
             Skupaj  f                                                  

               Starši se torej zavedajo, da ima šola pomembno vlogo pri razvoju otrokove
             samostojnosti, vendar so njihovi odgovori razpršeni med različne ravni stri-
             njanja. Večina anketiranih učiteljev meni, da imajo pri razvoju samostojnosti
             ključno vlogo starši, ne pa šola. Primerjava podatkov v preglednicah 5 in 6
             kaže, da tako starši kot učitelji odgovornost za razvoj samostojnosti prvošol-
             cev prelagajo drug na drugega. Za razvoj samostojnosti je pomembno ce-
             lotno predšolsko pa tudi šolsko obdobje, pri čemer imajo v predšolskem ob-
             dobju ključno vlogo tako starši (Sunarty in Dirawan 2015; Stevenson 2017; Wu-
             lan in Kurniawati 2020; Cerino 2023) kot strokovni delavci v vrtcu (Željeznov
             Seničar2013).Vobdobjušolanjapasamostojnostučencevsistematičnorazvi-
             jajo učitelji, zlasti s svojimi zahtevami do otrok. Dobljeni rezultati torej kažejo
             na različen pogled učiteljev in staršev glede odgovornosti enih in drugih za
             razvoj otrokove samostojnosti, kar je vsekakor pogojeno tudi z zaznavanjem
             lastne starševske/poklicne vloge ter odgovornosti.


             Sklep
             Rezultati raziskave o samostojnosti učencev v šoli so pokazali, da je večina v
             raziskavo zajetih slovenskih prvošolcev samostojnih pri večini s šolo poveza-
             nih opravil. Manj samostojni so pri nošenju šolske torbe, pospravljanju šol-
             skega predala, urejanju garderobe in pomnjenju učiteljevih navodil. Na pod-
             ročju samostojnosti otrok doma (podatki, pridobljeni z anketiranjem staršev)
             je raziskava pokazala manjšo samostojnost otrok; skoraj četrtina staršev na-
             mesto otrok vedno pripravi šolsko torbo, skoraj tretjina pa jih namesto njih
             vedno pripravlja tudi športno opremo. Starši, ki v celoti prevzamejo določena
             dela namestootrok, toobičajno naredijovželji, da bi bile stvari opravljene
             hitreje/bolje, ne zavedajo pa se, da s tem svoje otroke prikrajšajo za priložno-
             sti, da bi se naučili določena opravila opraviti samostojno in ob tem doživeli
             občutke uspešnosti. Na tak način jih prikrajšajo za učenje sprejemanja lastnih
             odločitev, prevzemanja odgovornosti zanje in zavedanja posledic. Otroci se


                                                                            305
   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310