Page 305 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 305
Samostojnost prvošolcev pri šolskem delu
Preglednica 6 Pomembnost vloge šole pri razvoju samostojnosti otroka – pogledi staršev
in učiteljev
Skupina Sploh se ne Večinoma se Ne morem Večinoma se Popolnoma Skupaj
strinjam ne strinjam se odločiti strinjam se strinjam
Starši f
f() , , , , , ,
Učitelji f
f() , , , , , ,
Skupaj f
Starši se torej zavedajo, da ima šola pomembno vlogo pri razvoju otrokove
samostojnosti, vendar so njihovi odgovori razpršeni med različne ravni stri-
njanja. Večina anketiranih učiteljev meni, da imajo pri razvoju samostojnosti
ključno vlogo starši, ne pa šola. Primerjava podatkov v preglednicah 5 in 6
kaže, da tako starši kot učitelji odgovornost za razvoj samostojnosti prvošol-
cev prelagajo drug na drugega. Za razvoj samostojnosti je pomembno ce-
lotno predšolsko pa tudi šolsko obdobje, pri čemer imajo v predšolskem ob-
dobju ključno vlogo tako starši (Sunarty in Dirawan 2015; Stevenson 2017; Wu-
lan in Kurniawati 2020; Cerino 2023) kot strokovni delavci v vrtcu (Željeznov
Seničar2013).Vobdobjušolanjapasamostojnostučencevsistematičnorazvi-
jajo učitelji, zlasti s svojimi zahtevami do otrok. Dobljeni rezultati torej kažejo
na različen pogled učiteljev in staršev glede odgovornosti enih in drugih za
razvoj otrokove samostojnosti, kar je vsekakor pogojeno tudi z zaznavanjem
lastne starševske/poklicne vloge ter odgovornosti.
Sklep
Rezultati raziskave o samostojnosti učencev v šoli so pokazali, da je večina v
raziskavo zajetih slovenskih prvošolcev samostojnih pri večini s šolo poveza-
nih opravil. Manj samostojni so pri nošenju šolske torbe, pospravljanju šol-
skega predala, urejanju garderobe in pomnjenju učiteljevih navodil. Na pod-
ročju samostojnosti otrok doma (podatki, pridobljeni z anketiranjem staršev)
je raziskava pokazala manjšo samostojnost otrok; skoraj četrtina staršev na-
mesto otrok vedno pripravi šolsko torbo, skoraj tretjina pa jih namesto njih
vedno pripravlja tudi športno opremo. Starši, ki v celoti prevzamejo določena
dela namestootrok, toobičajno naredijovželji, da bi bile stvari opravljene
hitreje/bolje, ne zavedajo pa se, da s tem svoje otroke prikrajšajo za priložno-
sti, da bi se naučili določena opravila opraviti samostojno in ob tem doživeli
občutke uspešnosti. Na tak način jih prikrajšajo za učenje sprejemanja lastnih
odločitev, prevzemanja odgovornosti zanje in zavedanja posledic. Otroci se
305