Page 309 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 309

Metodološke pristranskosti v družboslovni

                  znanosti: oblikovanje metodološke izbire


                  Klara Čalušić                  Nina Krmac
                  ŠtudentkaUniverze naPrimorskem  Univerza na Primorskem
                  68223037@student.upr.si        nina.krmac@pef.upr.si


                  Prispevek se osredotoča na prikrito delujoč učinek pristranskosti v sodobni
                  znanosti, ki se nanaša na namensko ali nenamensko izogibanje rabi kvalita-
                  tivne metodologije v odnosu na kvantitativno. V tem kontekstu se sprašujemo,
                  kako tovrsten pojav oblikuje odnos znanstvene skupnosti do različnih meto-
                  doloških pristopov in posledično raznovrstnost znanstvenih spoznanj v druž-
                  boslovju. Osrednjega pomena je preučevanje koncepta družbe znanja, znotraj
                  katerega se soočamo z zastavitvijo, da morajo znanstvena spoznanja v največji
                  možni meri služiti družbenemu napredku. Takšno stanje ustvarja pogoje za
                  vzpostavitev pozitivistične miselnosti znotraj znanstvenega prostora, ki je ute-
                  meljena na matematičnem pripisovanju vrednosti raziskovalnega dela. S tega
                  vidika članek obravnava tudi metodološki spor med zagovorniki kvantitativ-
                  nega in kvalitativnega raziskovanja. Na podlagi članka je ugotovljeno, da me-
                  todološko izbiro oblikujejo psihološki, sociološki in izobraževalni dejavniki ter
                  poudarjena potreba po boljšem razumevanju tovrstnih odnosov znotraj raz-
                  ličnih znanstvenih disciplin. V članku se izkaže potreba po analizi rabe meto-
                  dologij znotraj zaključnih del študentov ter izvedbe intervjujev z raziskovalci,
                  uredniki znanstvenih revij in doktorskimi študenti.
                  Ključne besede: metodološka izbira, kvalitativno in kvantitativno raziskovanje,
                  družba znanja, odnosi znanstvene skupnosti, paradigmatični premik




             Uvod
             Ustvarjanje znanosti se pogosto dojema kot nekaj nadčloveškega, skoraj bo-
             žanskega oz. kot sveto storitev človeštva (Bochner 2017), pri čemer je znan-
             stvenikpogostorazumljenkotnekevrsteintelektualniheroj,kipoganjadruž-
             beni napredek. Znanost pa ne zaznamuje le življenja znanstvenikov, univer-
             zitetnikov, raziskovalcev in pedagoškega osebja, ki naseljujejo znanstveno
             okolje ter se z njim poklicno ukvarjajo, temveč vpliva na življenja vseh posa-
             meznikov ne glede na to, ali se za to zavestno odločijo ali ne (Leshner 2003).
             To je razvidno že iz dejstva, da je pojem znanost našel mesto v vsakdanjih de-
             batah tako strokovne kot tudi laične javnosti. Zgodovina priča o ključnih pri-
             dobitvah znanosti na številnih področjih v obdobju razsvetljenstva, ki so, kot
             pojasnjuje Singh (2022), obljubljale osvoboditev človeštva iz spon pomanj-


             Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
             Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
             Koper: Založba Univerze na Primorskem.  https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.309-324
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314