Page 370 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 370

Vanja R. Kiswarday in Kristina Mars


                  leksne posebnosti v razvoju, ter prilagojeni program za predšolske otroke,
                  ki potrebujejo intenzivnejšo specialnopedagoško in rehabilitacijsko pomoč,
                  več individualnih prilagoditev ter podporo v razvoju. Oba programa lahko iz-
                  vajajo javni vrtci, kar omogoča, da so otroci s PP vključeni v lokalni vrtec, čim
                  bliže njihovemu domu. Ta vključenost njim in njihovim vrstnikom omogoča,
                  da se postopoma učijo kakovostnega sobivanja in medsebojne interakcije v
                  avtentičnih življenjskih situacijah. S pomočjo Ministrstva za vzgojo in izobra-
                  ževanje Republike Slovenije smo ugotovili, da je v šolskem letu 2023/2024 v
                  okviru rednih vrtcev delovalo 75 oddelkov s prilagojenim programom.
                    Na podlagi rezultatov, ki smo jih pridobili z anketo, v kateri je sodelovalo
                  60 strokovnih delavk, zaposlenih v teh oddelkih, vidimo, da so le-te naklo-
                  njene tovrstni inkluziji. Anketirane menijo, da je ta učinkovita in da pozitivno
                  prispeva za vse, tako otroke s PP kot njihove vrstnike in celoten vrtec. Pri
                  tem sodelujoče izpostavljajo pomen splošne naklonjenosti otrokom s PP v
                  vrtcu in v lokalnem okolju ter pomen inkluzivno naravnanega vodstva, saj
                  je za učinkovito zagotavljanje inkluzivnih pogojev poleg vključujoče klime
                  treba zagotoviti ustrezne materialne in kadrovske pogoje. Poudarjajo, da pri
                  delu potrebujejo ustrezno prilagojene prostore, pripomočke in didaktične
                  materiale, s katerimi lahko spodbujajo razvoj in učenje otrok. Potrebujejo
                  tudi možnosti za stalno strokovno usposabljanje in izpopolnjevanje, saj je
                  populacija otrok s PP zelo heterogena, njene potrebe pa zelo kompleksne.
                  Prav tako poudarjajo, da je v zgodnjem razvoju otrokom treba zagotoviti
                  tudi ustrezne zunanje strokovnjake, ki sodelujejo pri uresničevanju individu-
                  alnega načrta pomoči otroku in družini, ki ga pripravi multidisciplinarni tim.
                  V okviru zgodnje obravnave se otroka v vrtcu obravnava celostno in proce-
                  sno, glede na njegove potrebe. Posebno pozornost moramo nameniti tudi
                  razvijanju otrokovih socialnih in komunikacijskih veščin ter prilagoditvenih
                  spretnosti, da se bo lahko čim bolje vključili v vrtec in širšo družbo. Strokovne
                  delavke, ki so sodelovale v fokusni skupini, so poudarile, da otroke ciljno, ven-
                  dar s senzibilnostjo pripravljajo, da lahko potem v socialnih interakcijah z
                  vrstniki iz rednih oddelkov doživljajo pozitivna čustva. Otroci s PP so nam-
                  reč pogosto senzorno preobčutljivi in premalo fleksibilni, da bi se lahko sa-
                  moiniciativno vključili v običajno dinamiko vrtca, prav tako pa tudi njihovi
                  vrstniki potrebujejo varne in sproščene vsakodnevne priložnosti ter izkuš-
                  nje za vstopanje v igro in odnos z njimi. V mnogih vrtcih so uspeli razviti
                  povsem naravno sobivanje oddelkov, ponekod pa so oddelki s PP še izoli-
                  rani od ostalega vrtca in se z vrstniki ne povezujejo pri vsakdanjih rutinah
                  ter igri.
                    Ugotavljamo torej, da so oddelki s prilagojenim programom, ki so vklju-


                  370
   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375