Page 370 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 370
Vanja R. Kiswarday in Kristina Mars
leksne posebnosti v razvoju, ter prilagojeni program za predšolske otroke,
ki potrebujejo intenzivnejšo specialnopedagoško in rehabilitacijsko pomoč,
več individualnih prilagoditev ter podporo v razvoju. Oba programa lahko iz-
vajajo javni vrtci, kar omogoča, da so otroci s PP vključeni v lokalni vrtec, čim
bliže njihovemu domu. Ta vključenost njim in njihovim vrstnikom omogoča,
da se postopoma učijo kakovostnega sobivanja in medsebojne interakcije v
avtentičnih življenjskih situacijah. S pomočjo Ministrstva za vzgojo in izobra-
ževanje Republike Slovenije smo ugotovili, da je v šolskem letu 2023/2024 v
okviru rednih vrtcev delovalo 75 oddelkov s prilagojenim programom.
Na podlagi rezultatov, ki smo jih pridobili z anketo, v kateri je sodelovalo
60 strokovnih delavk, zaposlenih v teh oddelkih, vidimo, da so le-te naklo-
njene tovrstni inkluziji. Anketirane menijo, da je ta učinkovita in da pozitivno
prispeva za vse, tako otroke s PP kot njihove vrstnike in celoten vrtec. Pri
tem sodelujoče izpostavljajo pomen splošne naklonjenosti otrokom s PP v
vrtcu in v lokalnem okolju ter pomen inkluzivno naravnanega vodstva, saj
je za učinkovito zagotavljanje inkluzivnih pogojev poleg vključujoče klime
treba zagotoviti ustrezne materialne in kadrovske pogoje. Poudarjajo, da pri
delu potrebujejo ustrezno prilagojene prostore, pripomočke in didaktične
materiale, s katerimi lahko spodbujajo razvoj in učenje otrok. Potrebujejo
tudi možnosti za stalno strokovno usposabljanje in izpopolnjevanje, saj je
populacija otrok s PP zelo heterogena, njene potrebe pa zelo kompleksne.
Prav tako poudarjajo, da je v zgodnjem razvoju otrokom treba zagotoviti
tudi ustrezne zunanje strokovnjake, ki sodelujejo pri uresničevanju individu-
alnega načrta pomoči otroku in družini, ki ga pripravi multidisciplinarni tim.
V okviru zgodnje obravnave se otroka v vrtcu obravnava celostno in proce-
sno, glede na njegove potrebe. Posebno pozornost moramo nameniti tudi
razvijanju otrokovih socialnih in komunikacijskih veščin ter prilagoditvenih
spretnosti, da se bo lahko čim bolje vključili v vrtec in širšo družbo. Strokovne
delavke, ki so sodelovale v fokusni skupini, so poudarile, da otroke ciljno, ven-
dar s senzibilnostjo pripravljajo, da lahko potem v socialnih interakcijah z
vrstniki iz rednih oddelkov doživljajo pozitivna čustva. Otroci s PP so nam-
reč pogosto senzorno preobčutljivi in premalo fleksibilni, da bi se lahko sa-
moiniciativno vključili v običajno dinamiko vrtca, prav tako pa tudi njihovi
vrstniki potrebujejo varne in sproščene vsakodnevne priložnosti ter izkuš-
nje za vstopanje v igro in odnos z njimi. V mnogih vrtcih so uspeli razviti
povsem naravno sobivanje oddelkov, ponekod pa so oddelki s PP še izoli-
rani od ostalega vrtca in se z vrstniki ne povezujejo pri vsakdanjih rutinah
ter igri.
Ugotavljamo torej, da so oddelki s prilagojenim programom, ki so vklju-
370